Nya C11 Cruiser – Viggos djärvaste grepp hittills

Mer power, högre toppfart och ett skrov som klarar  ännu längre skutt mellan vågtopparna? Alls icke! Nya Viggo C11 Cruiser är en lovvärd kursändring och början på en ny utveckling mot lägre bränsleförbrukning och sänkta driftkostnader.

Rendering-av-Viggo-C11-Cruiser
Med nya Viggo C11 Cruiser banar tillverkaren väg för ett nytt slags båtliv.

Lugn – bara lugn. Viggo kommer även fortsättningsvis att producera råa och högpotenta fartbåtar. Men mitt i detta gör man också en kursändring för den som känner sig mogen. Mogen för ett något långsammare båtliv med allt vad det innebär av kapade kostnader för bränsle, service och allt annat som lätt drar iväg snabbt för båtar med stora motorer.

Viggos designer Håkan Pettersson har tidigare ritat ett långsamt energieffektivt skrov – se HP 1300!

Ungefär så kan nya Viggo C11 Cruiser sammanfattas. Hur vi sedan kan kalla detta för ”Viggos djärvaste grepp hittills” är en annan sak. Förklaring följer senare i texten. Först ska vi bara konstatera att produktionen av denna båt precis har påbörjats hemma på varvet i Öregrund. Och att informationen kring nyheten i övrigt är väldigt knapphändig.

Klart är dock att skrovets utformning skiljer sig väsentligt från de högfartsbåtar som vi vant oss vid. Det här är ett långt skrov som är anpassat för komfortabla och energieffektiva transporter i skärgården oavsett väder. Allt med fokus på låg förbrukning, låga servicekostnader men med hög komfort. Skrovet ska klyva snarare än att studsa ovanpå vågorna.

Energieffektiv framfart för Viggo – diesel eller eldrift?

Sin vana trogen har konstruktören Håkan Pettersson satsat på att hålla nere vikten. En ofta ack så viktig prioritering när det gäller att köra snålt. Viggo bygger fortsatt i aluminum och satsar på ett avancerat nät av stringers och balkar. Man gör kort och gott vad man kan för att banta ned vikten, med allt som det gör för bränslekostnaderna. På samma tema kommer man också att erbjuda flera olika energisnåla drivlinor för att minimera energiåtgången vid körning. Drivlinor som för övrigt ”bygger på modulära system som kan anpassas till framtida framdrivningstekniker”. Får vi gissa att man kommer att kunna välja mellan diesel eller el? Det är inget som Viggo vill avslöja i nuläget men när man pratar om extremt låga driftskostnader, så är eldrift troligt.

Viggos C11 Cruiser fokuserar på låg bränsleförbrukning med ett långt och sannolikt ganska smalt skrov. Helt nytt för det Öregrundsbaserade varumärket och företaget är att man satsar på lång vattenlinje med en negativ stäv som ska klyva vågorna effektivt.

En slank och vass skrovform tillsammans med den ikoniska Viggo-hytten från C10-modellen på toppen. En bra mix, eller vad tycker ni? Kommentera gärna.

Kunder kan spara 500 000 kr i bränsle med nya snåla Viggo

Erik Wickgren på Viggo säger att de räknat på flera kundexempel med pendlare, båttaxi och skolskjuts där man kan göra enorma besparingar genom att välja ett långsammare koncept.

– Vi har haft flera intressanta dialoger med aktörer som skulle kunna spara omkring 500 000 kronor per år jämfört med motsvarande båt med stor inombordare och drev, räknat på bränsle och service.

Fokus på transport

I övrigt känns mycket igen där överbyggnadens utformning är det tydligaste exemplet, sannolikt är den snudd på rakt av tagen från Viggo C10. Ej heller denna gång faller man alltså för frestelsen att bygga på ett fördäck och en förruff, utan man håller sig till konceptet funktionell transportbåt.

– Vi kommer att bli vid vår läst och fortsatt fokusera på transport med en däckslayout som har ett öppet fördäck. Detta för att garantera en bekväm och säker passage när man går ur och i båten. Med det sagt satsar vi på upplevelsen ombord med anpassningar för att man kommer att färdas under längre tid och i lägre fart jämfört med våra andra båtar.

– Komfortutrustning som internet ombord, underhållning, sköna sittplatser med mer social karaktär än i en fartbåt blir naturliga inslag. Och naturligtvis kommer bäddmöjligheter finnas likt på C10 för den som vill ut på äventyr över natten, säger Erik Wickgren på Viggo Boats.

Vafalls redaktörn?

Och så var det påståendet om ”Viggos djärvaste båt hittills”. Hur kan rubriksättaren till denna artikel påstå det med tanke på alla fräcka högfartsbåtar som varvet har spottat ur sig?

Förklaringen, kort sammanfattat, ligger i att Nya Viggo C11 Cruiser riskerar att vara före sin tid och att den trogna kundgrupp som Viggo har jobbat upp inte är mogen att dra ner tempot på sjön. Ännu. Vi på   hyllar dock gärna konceptet, hedrar Viggo för att de vågar satsa och hoppas på motsatsen!

Kommentera gärna vad du tycker om att Viggo satsar på långsammare och bränslesnåla båtar – här eller i sociala medier.