Nya flaggskeppet från Goldfish – en reservationslös RIB

Topputrustad kostar Goldfish 49 Open närmre 18 miljoner kronor. Men vad är det som gör Goldfish nya flaggskeppsmodell står ut från alla andra ribbåtar? Svaret är flerfaldigt!

Goldfish 49 Open – flaggskepp från Norge
Goldfish 49 Open –  ny flaggskeppsmodell från Norge. Foto: Goldfish

Namnet 49 ger hintar om båtens storlek. Men en nära 50 fot lång ribbåt, vad ska det egentligen vara bra för? Ställer man sig den frågan kanske det är dags att omvärdera bilden av att rib:ar ska vara lappbara arbetshästar.

Norska Evoy går nämligen en helt annan väg.

Där plast, praktikalitet och avsaknad av prål tidigare tog palts gör man nu rum för vad som närmast kan beskriva som en gummibåt i lyxförpackning. Det 14 meter långa skrovet (15 om man tar med badbryggan) huserar allt från solbäddar, ruff, badrum med dusch och en kaffemaskin som givna tillbehör.

Sittbrunnen kapslas in av en fönsterruta i tonat glas och när båten konfigureras ges man möjlighet att lägga till antingen fast eller så kallad biminitop i aluminium och kolfiber eller det något enklare alternativet i textil. Här finns också två layouter beroende på hur båten ska användas. Standardutförandet kommer med en så kallad ”lounge” där man lagt extra vikt vid komfort, solning och dynklädda ytor.

Men det vore inte en Goldfish ifall alternativet att göra om båten till en fartraket inte funnits där. För den som tycker att bekvämligheter och annat lull, lull passar bättre på torpet går det att få hela sex stycken dämpade säten.

Läs även:
Goldfish 43 Ocean – första intrycken från testen
Test: Goldfish M12 – grå, rå och renodlad machobåt
Goldfish 46 Bullet – värst i viken med enorm RIB
Evoy: ”Allt som kan elektrifieras kommer att elektrifieras”

En gummibest med tresiffriga farter

Motorpaketen är alla inombordare men skiljer sig trots detta gott ifrån varandra. Instegsmotorn består av dubbla Yamnar dieslar på 370 hästkrafter vardera. Och så går melodin, dubbla motorer hela vägen upp till toppmodellen för dryga 5,5 miljoner extra där man erbjuder två Mercury Racing-motorer på 1100 hästar vardera. Den sistnämnda ska kunna få upp det v-formade skrovet med fyra tvärsteg i tresiffriga farter.

I topputförandet väntas båten dra cirka 3,5 liter bränsle per sjömil i 40 knop medan grundutförandet ligger på cirka två liter.

Tillvalslistan är dessutom en lång sådan. Varför inte lyxa till det med ett integrerat ljudsystem eller för all del en flaggstång till akterspegeln för i runda slängar 10 300 kronor? Fler alternativ hittar man i Goldfish webbverktyg där man låta utrusta modellen helt på egen hand.

Att med allt detta i beaktning kalla Goldfish 49 Open för en vanlig RIB skaver lite. Vi på Hamnen.se hoppas dock få provköra gummibesten framöver.