Oceanbird – svenska bilfraktarfartyget ska kapa utsläppen med 90 procent

Tidiga beräkningar talade om en reducering av utsläpp med smått otroliga 90 procent för det svenska fraktfartyget Oceanbird. Nya och uppdaterade siffror säger – glädjande nog – samma sak!

Stora ord och lovande prognoser om något som komma skall är inget ovanligt när redaktioner tömmer sina inboxar på pressmeddelanden.

För ett halvår sedan rapporterade Hamnen om det svenska fraktfartyget Oceanbird som, om det gick som man hoppades, skulle kunna kapa utsläppen med smått otroliga 90 procent om allt klaffade som man tänkt sig.

Nu, åtskilliga tester senare kan man konstatera att inte bara siffrorna, utan också tidsplanen verkar hålla.

Planen är att sjösätta det första fullskaliga fartyget redan om drygt tre år och enligt nya och uppdaterade beräkningar ska det kunna frakta 7 000 bilar över Atlanten på blott 12 dygn med minimalt utsläpp av miljövidrigheter.

Bakom projektet står anrika Wallenius Marine till dags dato har utvecklat 70 fartyg och som har haft miljön högt upp i prioriteringen länge.

Bland annat använde de bränsle med låg svavelhalt långt innan det blev ett krav från myndigheterna. Likaså har man lagt stor möda på att skapa bränsleeffektiva och i sammanhanget lättdrivna skrov.

För att nå ned till riktigt låga miljöutsläpp krävs dock ännu mer drastiska åtgärder och i fallet med Oceanbird består hemligheten av fem 80 meter höga ”vingsegel” som sträcker sig 100 meter över vattenlinjen, om man så vill.

 

Fartygets vingsegel sträcker sig 100m ovanför vattenytan.

Det ovan sagda gäller i utfällt läge. Om man vill reva eller passera under en bro så kortar man bara telsekop-vingmasterna till den höjd som passar för stunden, ända ner till 40 meters höjd.

För finmanövrering i hamnar och under broar har Oceanbird också eldrivna hjälpmotorer.

Vi jobbar på för fullt med fenor som ska fungera som stabilisatorer och motverka avdrift

Carl-Johan Söder, Naval Architect på Wallenius Marine.

– Vidare utför vi tester på såväl rigg som skrov i bassäng och i släpränna. Vi gör omfattande datorsimuleringar där vi exempelvis kör sträckan Southamton-New York i olika väderförhållanden. Allt för att optimera och kapa tid. Allt pekar på att vi kommer att nå målet, en reducering av utsläppen med 90 procent jämfört med motsvarande traditionella fraktfartyg.

– Och ja just det, en sak till, säger Carl-Johan Söder:

– Redan kommande vinter så är planen att testa vingseglen i full skala, fast uppe på torra land, vilket helt klart är en stor milstolpe i projektet, avslutar han.

Här är en inblick i de senaste praktiska testerna från projektet.

Oceanbird är ett samarbete mellan Wallenius Marine, KTK och SSPA Maritime Consulting AB (före detta Statens Skeppsprovningsanstalt).

Läs också: Svenska Oceanbird – kapar utsläppen med 90 procent!

Foton: oceanbirdwallenius.com