Över 100 miljoner i donationer – SSRS köper 13 nya båtar

Rekorddonationer till Sjöräddningssällskapet har gett rekordorder på räddningsbåtar. Totalt ska 13 nya båtar byggas med en prislapp på över 100 miljoner kronor.

ssrs-båt-nymodell-sjoraddningssallskapet
SSRS beställer båtar för mångmiljonbelopp efter rekordstora donationer.

Under den senaste tiden har Sjöräddningssällskapet fått donationer i miljonklass. Aldrig tidigare har den frivilliga räddnignskåren fått liknande bidrag. Bidrag som sträcker sig över 100 000 000 kronor.

Pengarna går rakt in i verksamheten och totalt planerar man att köpa in hela 13 nya båtar.

– Vi har fått in ett jättestort antal donationer på nya båtar vilket är unikt för sjöräddningsällskapets historia att vi har så många donationer på en och samma gång, säger Jonas Carlsson, nybyggnadsansvarig på SSRS till Sveriges Radio.

De flesta donationerna kommer från privatpersoner medan några få är pengar som testamenterats. Gemensamt för alla donationer är att man från Sjöräddningsällskapets sida är enormt tacksam för stödet som visas och ges.

– Man fattar egentligen inte riktigt grejen. Helt plötsligt står man där och ska leverarea en massa båtar vilket är fantastiskt roligt, säger Jonas Carlsson.

Båtarna kommer att utgå från så gott som hela landet. Från Östersjön till Västkusten och Vänern. Planen är att den första av de nya båtarna ska komma i sjön efter årsskiftet.

Läs även:
SSRS satsar på foilande och eldriven räddningsbåt
Katten Blixten mirakulöst räddad efter sex dagar i kapsejsad trimaran
De prisas för sin livsavgörande räddning till sjöss
SSRS-båt i allvarlig grundsmäll – tre till sjukhus

Nästa generations räddningsbåtar

Flera av de båtar som ska byggas är de så kallade K9 och har beskrivits som den nya generationen av räddningsbåtar. Ledordet i bygget av dessa har varit ”lätt”. De ska vara lättkörda, lättmanövrerade och vara lätta. På så vis ska man kunna öka medelfarten, minska insatstider och i slutändan spara bränsle. Samma båtar kommer dessutom att komma förberedda för hybriddrivlina när laddstrukturen för eldrift tillåter.

Båtarna är framtagna i samråd mellan Sjöräddningssällskapet och marinarkitekten Birger Kullmann. Speciellt framtagna för att klara tuffa utmaningar till sjöss.

Byggs gör de hos Swedship i Hunnebostrand. Ordern är den i särklass största som varvet tagit emot under många år.