Gotland Runt: Pandion åter i hamn – räddades efter stor sökinsats

Farr 38:an Pandion bröt rodret under Gotland Runt och lämnades för att driva när besättningen undsattes med helikopter. Nu är den havererade segelbåten återigen i hamn efter en flera dygns lång räddningsinsats.

Bild tagen från Kustbevakningens flygplan.

Förutom det hårda vädret var Farr 38:an Pandions förlorade roder och tvåmannabesättningens undsättning med helikopter den stora rubriken under årets Gotland Runt. Pandion lämnades för att driva då sjön var alldeles för hög och vädret likväl oförlåtande för att kunna bogseras. Men där var historien långt ifrån över.

Efter att Jon Sindeman och Ola Astradsson plockats upp av helikoptern sjösattes en rejäl insats för att rädda båten.

I spetsen av denna stod Svenska Sjö Båtförsäkringar och Team Marine.

– Vi började omedelbart med att leta efter en resurs som kunde åka ut i det extrema vädret. Klockan halv nio på tisdagsmorgonen var det bogserbåten Brage som kastade loss från Ornö och satte fart ut mot Östersjön, säger Per Nikolausson, vd på Svenska Sjö, som var med och koordinerade räddningsinsatsen.

Sökningen tog hjälp av SMHI

Brage gick mot den position som Pandion havererat på för att sedan inleda ett sökmönster framtaget av SMHI där myndigheten räknat på strömmar och vind för att göra en uppskattning om var båten kunde befinna sig.

– Besättningen hade agerat helt rätt och gjort drivankare av två segelsäckar. Modellen vi fick från SMHI gav dock inte resultat och vi fick vända oss till andra åtgärder, säger Per Nikolausson.

Istället kontaktades Frivilliga Flygkåren på Gotland. Vinden var dock för stark för att kunna skicka ut de flygplan man hade till hands. Sökandet begränsades därför till att leta från ytan med assistans från fraktfartyg.

Med hjälp av satellittelefon fick Per kontakt med fartyg från såväl Taiwan som Ukraina och Bulgarien.

– Vi var i kontakt med åtminstone sex olika fartyg för att få hjälp med att hitta och identifiera båten. Alla var otroligt hjälpsamma.

Kustbevakningen blev räddningen

Men när båten tillslut lokaliserades så gjordes det från luften.

Klockan fem på tisdagseftermiddagen lyckades tillslut Kustbevakningens flygplan få syn på en segelbåt utan segel hissade, eller besättning ombord. Efter att bilder skickats till de sökande kunde man konstatera att det var Pandion man hittat.

Koordinaterna skickades genast till Brage som satte kurs mot den förlorade båten. Tre timmar senare kom Pandion upp på radarn och vid klockan nio på tisdagskvällen var man framme vid haveristen. Båten hade då drivit och befann sig cirka 30 sjömil utanför den estländska ön Hiiumaa.

Men än var vinden allt för hård och vågorna för höga för att kunna bogsera Pandion till säkerhet.

– Först igår vid klockan sex på kvällen kunde Brage koppla fast den havererade segelbåten och sätta kurs mot Stockholm, säger Per Nikolausson.

Nu ligger Pandion säkert i Svinninge där man ska inspektera och reparera roderskadan, en lättnad för Jon Sindeman.

– Jag ska säga att för oss själva, själva kappseglingen och att vi tog oss i land kändes ganska lugnt hela tiden. Däremot var det som båtägare jobbigt att se henne flyta iväg från helikoptern, säger Jon Sindeman.

Trots detta har han under de senaste dagarna inte varit särskilt stressad över var båten skulle befinna sig.

– Jag hade löpande kontakt med Per på Svenska Sjö och fick uppdateringar om hur det hade gått, var båten befunnit sig, när den kopplats och så vidare.