Rådjur gick genom isen – räddades av Ljusteröfärjan

Vittnen ombord beskriver det som en heroisk insats i morse när färjan som trafikerar Ljusterö och Östanå på fastlandet helt sonika lade om om kursen för att rädda ett rådjur.

Radjur-farja-inledning
Räddad efter en heroisk insats av Ljusteröfärjans besättning.

Det var strax för klockan nio i morse som personalen gick ut med ett meddelande på bilfärjan som pendlar mellan Ljusterö och fastlandet i Stockholms mellanskärgård. Med risk för den försening som det skulle innebära skulle man lägga om kursen för att rädda ett rådjur som hade gått ned sig i isen. Hamnen får tag på befälhavare Mattias Erling som befann sig på kommandobryggan men som inte var i tjänst för stunden.

Ljusteröfärjann stod för en heroisk insats när de räddade ett rådjur som gått ned sig i furusundsleden.

– Personalen såg hela förloppet, hur rådjuret var på väg på isen till Ljusterö och hur det ramlade ner i Finlandsbåtarnas isränna som går mitt i Furusundsleden. Där låg det sedan och kämpade med tappra försök att ta sig upp på iskanten utan att lyckas, säger Mattias Erling.

Och då grep ni in?

– Ja, jag var som sagt observatör för stunden men det blev en snabb diskussion i besättningen och en riskbedömning varpå befälhavaren fattade beslutet att försöka rädda den lilla stackaren. Något som i praktiken innebar att vi fick lägga om kursen, frångå vår uppkörda isränna och köra ett par hundra meter i finlandbåtarnas ränna.

Tills ni kom fram till ett chockat, motsträvigt och vilt sprattlande rådjur.

– Chockat säkert, men i övrigt alls icke. Det var snarare så att rådjuret simmade mot färjan när vi närmade oss och var samarbetsvillig när man skulle lyfta ombord det. Sedan bars det in  i passagerargången där det lindades in i filtar.

IMG_5741En och en halv timmes vila. Sedan full fart in  i skogen – på Ljusterösidan numera.

Och nu är djuret på bättringsvägen?

– Ja, mer än så. Det fick ligga där och ta igen sig varpå en matros ledde ut rådjuret i ett koppel på Ljusterösidan och släppte det. Det stod då stilla i ett ögonblick för att sedan försvinna upp i skogen varpå den lättade och uppenbart nöjda matrosen utbrast: ”Ett litet tack kanske? Nehej, inte det…”

Och nu har ni jämt skägg med att förklara varför färjan släpar efter i tidtabellen?

– Nej, den där lilla kursändringen tog max fem minuter och det har man kört in sedan länge, avslutar Mattias Erling.

Läs mer om tillvaron på Ljusteröfärjan här.

Foto: Privat och Wikipedia.