Ripple Boats – nytt norskt båtmärke går på el och luft

Ripple Rendering 1
Ripple blir en 10-meters eldriven daycruiser som går på en luftkudde för minsta möjliga motstånd.

Ripple Rendering 1El för framdrivningen och en luftkudde under skrovet för minsta möjliga motstånd. Det är grundreceptet för ett nytt båtmärke. Ripple Boats var namnet och Hamnen har pratat med konstruktören.

Jakten på att skapa så effektiva och lättdrivna skrov som möjligt fortsätter i takt med att efter frågan på elbåtar ökar. På sagda tema har norska Frydenbø Marine och Pascal Technologies inlett ett samarbete för att ta fram en eldriven daycruiser som ska vara särdeles lättdriven.

Enkelt beskrivet bygger det på en teknik där en fläkt blåser in luft mellan skrovet och vattenytan. Något som inte bara minskar friktionen utan som också ska göra färden förvånansvärt skumpfri.

Anmäl dig till Elbåtsmässan – Sveriges enda helt elektrifierade båtmässa med provåkning, expertpaneler och det senaste branschen har att erbjuda – här!

Katamaranskrov där bak

Det hela bygger på en enskrovsbåt som övergår till att bli en katamaran akteröver. Till detta kommer alltså ovan nämnda fläkt som pumpar in luft i utrymmet mellan skroven i aktern.

– Man kan också säga att det är en blandning mellan ett styrpulpetbåt och en daycruiser som har den flexibla inrednigen hos den förstnämnda men också en rejäl vindruta som skyddar mot väder och vind, säger Espen Thorup som har fått uppdraget att designa nya Ripple.

Just när vi hade börjat vänja oss vid tanken att foila så kommer nästa lättdrivna alternativ – att låta en fläkt bilda en luftkudde under skrovet för minsta möjliga vattenmotstånd. 

Alternativ till foiling

– Sedan är det kul med denna utveckling mot elektrifiering och lättdrivna båtar där detta är ett välkommet alternativ till foiling-tekniken. Foiling i all ära men här handlar det fortfarande om att åka båt på vattnet istället för att färdas en bra bit över vattenytan. Något som jag tror många kommer att uppskatta. Inte minst för att det minskar känsligheten om man skulle köra på något i våra trånga skärgårdar.

Espen Thorup fick uppdraget att designa nya Ripple.

Hur är att designa en båt som ska ha en inbyggd fläkt?

– Det är en mycket lång story, men man får tänka litet annorlunda. Fläkten tar förstås lite plats och så gäller det att hålla vikten nere i alla lägen och tänka att det ska vara lättdrivet i varje detalj, säger Thorup.

Så vad kan vi vänta oss när det gäller räckvidd och prestanda?

– Det siffror som jag är ombedd att ligga lågt med än så länge men det finns en prototyp som man håller på att provköra för fullt och som gör 30 knop och vad jag har hört så talas den om en lämplig marschfart kring 25 knop och en räckvidd på cirka 50 sjömil i den farten, avslutar Espen Thorup.