Skippo förvärvar Hamnen.se – ”Vi ska bli Nordens största båtlivsmedia”

I höstas förvärvade Skippo succéappen Eniro på Sjön med ambitionen att skapa digitala tjänster som förenklar och förgyller båtlivet för nordiska båtentusiaster. Nu fortsätter expansionen tillsammans med Hamnen.se, Sveriges största båtmagasin.

Skippo-koper-Hamnen
Sveriges största båtmagasin på webben ska tillsammans med Skippo bygga en bättre digital upplevelse för båtfolket.

I höstas förvärvade Skippo succéappen Eniro på Sjön och nyligen lanserade Skippo appen i en ny, moderniserad version till sina snart en miljon användare.

Nu tar Skippo nästa steg och förvärvar content-bolaget Kapten Media AB som driver det digitala båtmagasinet Hamnen.se. Redaktionen på Hamnen.se har i decennier gjort avtryck i båtbranschen som nyskapande inom båtmedia med filmade båttester, snabba nyheter och underhållande reportage om såväl kunskap som fantastiska färdmål för båtfolk. Upplevelse och känsla har stått i fokus.

– Under alla våra hundratals båttester och upptäcktsresor har jag alltid navigerat och ruttplanerat med Skippo (före detta Eniro På sjön) och imponerats över hur smidig och snabb appen är att jobba med. Men jag har också känt att vi på Hamnen, och alla våra användare, skulle kunna vara en del i att göra den digitala upplevelsen ännu bättre. Så det ska bli väldigt kul att få förverkliga den drömmen, säger Hamnens chefredaktör Gustav Morin.

Bättre digitala tjänster för båtfolket

– Vi vill leverera digitala tjänster i världsklass till alla våra användare och högkvalitativt innehåll kommer vara en viktig del i vårt erbjudande. Vi älskar Hamnen-gängets förmåga att producera ikoniskt innehåll och ser enorma möjligheter att skapa helt nya tjänster och innehållspaketeringar för våra användare, säger Fredrik Oscarson, VD på Skippo.

– Vi delar Skippos långsiktiga vision och har imponerats över deras förmåga att realisera sin ambition, så det känns självklart att vi vill vara med på den här resan. Jag tror verkligen att vi tillsammans kan förbättra båtlivet för många, säger Hamnens vd och reporter Claes Olivecrona.

Hamnen växer med fler tester och båtreportage

– Våra användare och prenumeranter kommer att känna igen sig även nu när vi blir en del av Skippo. Men vi kommer förbättra den digitala upplevelsen och producera ännu fler båttester och reportage, samt utöka vårt fokus på själva båtupplevelsen. Det finns så mycket fint och spännande att upptäcka i våra skärgårdar och längs kusterna och det är fantastiskt kul att få berätta mer om det, säger Gustav Morin.

Över en miljon användare tillsammans

Skippo har nära en miljon användare i Norden och med Hamnen, som i nuvarande form har en räckvidd på mellan 70 000 och 200 000 unika besökare i veckan, är man tillsammans Nordens största digitala plattform för båtliv.

Planen är att skala upp Hamnens verksamhet med ny funktionalitet samt expandera till resten av Norden. Siktet är inställt på att bli alla nordbors plattform för hela båtlivet.

– Vi är så glada att vi fått till den här affären, det är fantastiskt kul och värdefullt att få med Gustav och Claes och gänget på Hamnen i vårt team. Deras energi, kunskap och nätverk i branschen kommer utan tvekan hjälpa oss nå våra ambitiösa mål, säger Fredrik Oscarson.