Sommarjobb slussvärd – båtspaning på betald arbetstid

Sök jobb som slussvärd! Så lyder uppmaningen på Göta kanals hemsida. Något som hade fått undertecknad att hoppa ur skinnet som skolungdom i jakt på sommarjobb.

SlussvaIˆrden-Gota-kanal
Båtspaning på betald arbetstid kan vara både trivsamt och fruktbart för rätt person.

Man kan förstås söka jobbet för att få vara en del av organisationen som slussar fram ett tusental båtar varje dag. Eller för att vara en del av  detta 190,5 kilometer långa kulturarv. Eller så kan man göra det för alla möten med semesterfirande båtmänniskor.

Se också:
Intervju – Emma Molin om att regissera filmen Göta kanal 4.

Oavsett vad så handlar det i grunden om att manövrera och reglera vattennivåer samt att planera båttrafiken. Men kanske framför allt om att ”ansvara du för säkerhet, service och att ge gästerna får en positiv helhetsupplevelse”, som det står i annonsen.

Upp till nio veckor

Säsongsanställning under perioden 13 juni – 15 augusti 2024. Anställningstiden varierar från sex till nio veckor och det krävs att du är tillgänglig hela perioden du erbjuds och sedan tackar ja till. Det kommer även finnas möjlighet till att arbeta under Göta kanals eftersäsong från den 16 augusti till den 28 september. Ansökan och mer information här.

För alla som tänker som undertecknad är detta ett tillfälle att spana in båtar på betald arbetstid. Något som torde locka alla som har ett genuint intresse kring allehanda flytetyg.

Vad en tillvaro som båtspanare på betald arbetstid kan leda vidare till är förstås inte givet på förhand. I ett konkret fall har det dock varit en milstolpe på vägen till jobbet som redaktör på Hamnen. 

Hur alla dessa dessa timmar av båtspaning sedan kan vara bra för är förstås inte givet. Klart är dock att undertecknad har haft stor nytta i  av åtta somrars intensiv båtspaning som feriearbetare på båtmacken i Linanäs på Ljusterö i Stockholms mellanskärgård.

Lärorikt skvaller

När den sista glassen var såld och den sista disel-doftande tanken var fylld till bredden efter den sista sommaren 1993 hade också det sammanlagda antalet timmar av båtspaning och snack kring båtar, motorer, segel och båtskvaller om framgångar och blunders till sjöss hunnit bli avsevärt. Något som sedan har varit guld värt i jobbet som skribent och redaktör här på Hamnen.