SP80: Farkosten som ska krossa fartrekord med kitesegel

Sailrocket 2:s världsrekord kan snart vara ett minne blott. En grupp schweiziska ingenjörer och seglare bygger nu SP80. En segeldriven farkost som mycket väl kan bli den snabbaste genom tiderna. 

SP80-varldsrekord-varldens-snabbaste-segelbat

Till utseendet påminner den nästan om en gräsand flaxandes över vattenytan med näbben utsträckt för maximal strömlinjeform. Likheterna slutar dock där. För när kiteseglet väl är uppe och vattnet är plant ska den schweiziska fartraketen SP80 komma upp i över 80 knop.

Det är i alla fall ambitionen hos det schweiziska team som utvecklar denna vattenburna raket.

Nu har SP80 för första gången någonsin fått komma ut på vattnet. Hittills utan segel men ändock ett stort steg för konceptet som varit under konstruktion sedan 2021. Målet är föga förvånande att lämna Vestas Sailrocket 2 och Paul Larsens rekord på 65 knop från 2012 i kölvattnet.

– Rent tekniskt så har vi en hel del att göra. Vi är fortfarande en bra bit ifrån att ha en båt som kan segla i över 80 knop och som är redo att slå rekordet. Men testerna har gått bra. Jag tror att vi till och med presterade något bättre än vad vi hade hoppats på, säger Benoit Gaudiot, operativ chef för teamet som utvecklar SP80.

Nu har man bevisat att modellen är funktionell, nästa steg blir att öka farten. Något Gaudiot verkligen ser fram emot.

– Det är en stor lättnad för hela teamet och nu längtar vi tills vi får bogsera henne ännu snabbare för att sedan driva henne med hjälp av en drake, säger Benoit Gaudiot.

Nästa steg blir att gasa ytterligare innan SP80 tillslut får sitt kitesegel och då sätter fart mot ett nytt världsrekord.

Lättdrivet skrov

A och o för att nå höga hastigheter är minimal kontakt med vattnet och ett lättdrivet skrov. Något som man tror sig ha åstadkommit.

– Motståndet är litet och vi behöver inte alls mycket kraft för att få fart. Det skvätter inte så värst mycket om skroven, inte ens idag när vågorna var cirka 40 cm höga. Så på plant vatten kommer hon att gå som en raket, säger Xavier Lepercq, teknisk chef för teamet.