Första bilderna på Alukins nya svävande elbåt

För att bygga en bra elbåt krävs som bekant mer än bara en elektrisk drivlina. Det är ett koncept som Alukin har förstått. Ihop med norska teknikföretaget Pascal Technologies och elmotortillverkaren Evoy släpper man nu en högeffektiv elbåt.

Tack vare så kallad ”Air hull”-teknik har man enligt Alukin själva lyckats öka räckvidden med hela 50 procent.

Ocean Air 8 är namnet på den konceptbåt som Alukin nu lanserar. Med ”AirHull”-teknik blir båten den första av sitt slag att använda denna typ av teknik för att öka räckvidd med eldrift.

Såhär beskriver Alukin tekniken i ett pressmeddelande.

”Alukin Ocean Air 8, är baserad på Pascals AirHull teknologi som reducerar energiförbrukningen för planande båtar. Ett fläktsystem i fören går automatiskt i gång när båten rör sig framåt och fyller upp ett utrymme under båten med luft. Ett lätt övertryck skapas mellan skrovet och vattnet, vilket gör att både våg- och friktionsmotståndet minskar under båtens framfart.”

Båten är utrustad med en Evoy Breeze på 90 kilowatt vilket motsvarar cirka 120 hästkrafter.

Enligt Alukin själva ska skrovtekniken ge 33 procent lägre energiförbrukning och öka räckvidden med hela 50 procent.

– Med detta projekt tar vi sikte mot framtidens båtanvändare och den generation som i år blir den största på planeten, Generation Z. Aluminium är ju ett fantastiskt material och vårt val från starten i alla Alukins båtar. Det är slitstarkt och hållbart och det ingår i ett evighetslångt kretslopp, skriver Maria Nikula, brand manager för Alukin som är en del av Nimbus Group.

Motorn som hänger på akterspegeln är en Evoy Breeze på 90 kilowatt vilket motsvarar cirka 120 hästkrafter. Detta ger den åtta meter långa båten en marschfart på cirka 20 knop och en räckvidd på lite drygt 35 sjömil.

Läs även:
Ripple Boats – ny norsk utmanare till foilande elbåtar
Nimbus – ny frisk satsning på eldrift och svävande skrov

Texten uppdateras.