TJV: Ocean 50 tappade ponton – tog sig hem för egen maskin

Årets upplaga av Transat Jacques Vabre satte onekligen samtliga besättningar på prov. Men ur svåra prövningar kommer ofta spännande historier. Den om Luke Berry och Antoine Joubert är utan tvekan en värd att berätta.

Fot

Det har nu gått en knapp vecka sedan de sista båtarna i årets upplaga av Transat Jacques Vabre gick i mål. Seglingen har varit allt annat än en enkel sådan. Redan innan start såg vädret ut att bli tufft. Banan fick dras om och starten delas upp.

Men inte ens detta kunde rädda från haveri.

Ett haveri som kunnat gå mycket värre

Värst tilltygade var nog ändå Luke Berry och Antoine Joubert. Redan i Biscayabukten hände det som inte får hända. I det hårda vädret och svåra sjön som detta farvatten så ofta bjuder på slogs den barbordpontonen av från deras Ocean 50-trimaran Le Rire Médecin-Lamotte.

– Till en början var alla deltagre i de första fälten konservativa i sina val av segel. När plötsligt balken som förbinder mittskrovet med barbordspontonen i lä lossade borde vi ha kantrat men tack vare att masten föll samtidigt klarade vi oss undan detta, sade skepparen Luke Berry i en intervju med Yachting World.

Det är inte första gången som Berry är med om en incident som denna. Han var därför varse om vikten att säkra segel och mast. Första impulsen är annars att kapa vanten för att frigöra masten. En sådan manöver skulle dock kunna riskera att punktera mittskrovet och försätta besättningen i en än mer prekär situation.

– Det skulle vara det värsta möjliga scenariot och självklart var det även min största oro. Vi lyckades dock snabbt säkra mast och ponton för att minimera slag och skador mot skrovet.

När gryningen kom anlände också motortrimaranen Merida som fungerar som agerat räddningsfartyg. I dyningar på fyra meter och en blåst på 13 meter per sekund bogserades Le Rire Médecin-Lamotte till en hamn i norra Spanien.

Beslutsamma om att få hem båten till Frankrike

Två av tre skrov, en halv mast och begränsat med segel. Det var dock ingenting som hindrade Luke Berry och Antoine Joubert. Efter att ha utvärderat skadorna gjorde man bedömningen att de skulle kunna placera det brutna skrovet på styrbordsbalkarna, sätta upp en juryrigg och segla hem båten till Saint Malo i Frankrike.

Så gjorde man också.

– Vi använde botten av masten för att göra en juryrigg som vi riggade med ett segel från en Hobie 15 vi hade med oss. Vår J3:a fick i kombination med ett segel från en Mini 650 fick agera försegel.

Sen var det bara att vänta på ett väderfönster där de mellan två fronter kunde korsa Biscayabukten.

Väl tillbaka i Saint Malo har de båda gjort tester för att utröna vad som orsakat haveriet.

– Vi är såklart väldigt missnöjda med tanke på att vi kom iväg så pass bra som vi gjorde. Det är också tråkigt för klassen i och med att tre av de sex startande Ocean 50:orna fick bryta till följd av skador, säger Luke Berry.