Tre besiktningsmän – tre olika värderingar

Tidningen På Kryss och hamnen lät tre besiktningsmän gå igenom samma båt. Och värdera den. Oberoende av varandra. Ovetande om varandra. Värdet på båten varierade med hela 25 procent.

För att få en uppfattning om hur dagens besiktningsmän arbetar, hur de redovisar sina resultat och om deras besiktningsresultat är samstämmiga lät På Kryss tre olika besiktningsmän undersöka en och samma båt.

Den båt vi valde var en Allegro 27 från 1976. Den har bensinmotor och en bränsletanksinstallation som inte följer några som helst normer. Båten låg vid besiktningstillfället på land och besiktningarna skedde i slutet av november och början av december.

Båtägaren är civilingenjör och har gått skeppsbyggnadslinjen på Tekniska Högskolan. Efter utbildningen, som inte innehöll något om plastbåtar, har han arbetat med helt andra saker än skeppsbyggnad men är en erfaren båtägare.

Alla tre besiktningsmännen var mycket vänliga och tillmötesgående. De tog god tid på sig att svara på frågor och muntligen förklara sina anmärkningar och motivera sina rekommendationer.

Den muntliga redovisningen var viktig eftersom protokollen skulle visa sig vara kortfattade och eftersom båtägaren inte deltog vid två av besiktningarna.

Besiktningsmännen valdes så att en skulle vara auktoriserade av Båtbesiktningsmännens Riksförening (BBR), en skulle finnas på Stockholms Handelskammares eller Sjöfartsverkets förteckningar över besiktningsmän. En besiktningsman skulle inte vara med på någon lista alls men ändå åta sig besiktningar.

Besiktningsmännen besiktigade båten var för sig och inte förrän alla tre var klara med sina besiktningar fick de reda på att flera kollegor tittat på samma båt.

De besiktningsmän som valdes ut var:

* Jörgen Wallin. Han står med på samtliga förekommande listor över besiktningmän och är sekreterare i Besiktningsmännens Riksförening. Han har utbildning i skeppsbyggnadsteknik, har sysslat med båtkonstruktioner, båtvarv och besiktningar i tjugo år.

* Eje Wåhlstedt. Han är utsedd av Sjöfartsverket. Han har konstruerat och byggt plastbåtar sedan 1965 och började med båtbesiktningar 1976. Han har varit VD på ett båtvarv i Tunisien och har arbetat på Sjöfartsverket i sju år.

* Björn Peter Behrens. Han är inte kopplad till någon organisation men är författare, journalist och föredragshållare med särskild inriktning på plastskrovens kvalitet, fuktinträngning och böldpest. Han är specialist på epoxy och har sysslat med att utveckla byggnadsmetoder för båtar och håller kurser i båtbyggnad med West Epoxy-metoden.

Båtägaren ringde till var och en av besiktningsmännen och sade i stort sett följande (vilket också stämmer med verkligheten):

”Jag går i valet och kvalet om att sälja eller behålla min Allegro 27. Behåller jag den ska jag rusta upp den. Nu skulle jag vilja få en fullständig besiktning och värdering som kan vara till vägledning vid en eventuell försäljning. Dessutom skulle jag vilja få tips och råd vad jag bör åtgärda på båten om jag bestämmer mig för att behålla den. Jag har ont om tid och har svårt att vara med vid besiktningen.”

Läs om det överraskande resultatet i artikeln ”Tre besiktningsmän om samma båt – resultatet”:

Text Jonas Ekblad