Tufft för sjömacken som satsat helhjärtat på HVO100

HVO-100-biodiesel-blir-dyrt
Hotet om införande av skatt på miljöbränslen oroar Dyvik Marina.

Högt inköpspris och hot om införande av skatt på miljöbränslen gör att Dyvik Marinas hedervärda satsning att erbjuda fossilfri HVO100 riskerar att läggas ned.

Två år har gått sedan Dyvik Marina bestämde sig för att satsa alla kort på miljöbränslet HVO100 istället för vanlig biodiesel som ett led i sin satsning på ett hållbart båtliv.

Se också:
Dieseln kan komma att kosta 30 kronor per liter

– Vi trodde stenhårt på det och till en början då literpriset låg på ca 19 kronor, en marginell skillnad mot vanlig biodiesel, gick det bra och togs väl emot av kunderna även om priset sakteliga tickade uppåt. Men nu när priset höjts kraftigt och hotar att ytterligare skena iväg ända upp till 30 kronor per liter nästa år så måste jag säga att vi blir mycket oroliga, säger Patric Borén, VD på Dyviks Marina.

Han fortsätter:

– För tillfället ligger priset på 26,80 kronor per liter, detta mycket på grund av hög efterfrågan hos leverantören från bränslebolagen där den ökade reduktionsplikten styr. Reduktionsplikten gör helt enkelt fossilfri HVO100 dyrare. Sedan årsskiftet har inköpspriset för fossildiesel ökat med 8 procent medan inköpspriset för HVO100 ökat med 24 procent.

Ingen förlängning

Anledningen till den ytterligare befarade prishöjningen är hotet om att en skatt på miljöbränslen införs från årsskiftet.

Sverige har hittills haft ett undantag från EU:s krav på att miljöbränslen ska beskattas, men regeringen väntar sig inte att få någon förlängning. Därför föreslår de att etanol/bensin-bränslet E85 får samma skatt som bensin (idag 6,74 kr/l) och att dieselbränslena ED95, FAME och HVO100 beläggs med dieselskatt (idag 4,74 kr/l) den 1 januari 2023.

Patric Borén igen:

-Om kunderna börjar välja bort oss på grund av priset så måste vi kanske omvärdera satsningen. Det känns otroligt tråkigt att ens tänka tanken då vi vet att miljöbränslen efterfrågas av hela båtlivet. Här anser vi att regeringen måste tänka om då det idag lönar sig rejält att köra på vanligt fossilt bränsle istället för tvärtom. Tyvärr har vi inga större förhoppningar, när det gäller politiker och bränsle kan man alltid förvänta sig vad som helst med tanke på vad skatterna genererar till statskassan, säger Patric Borén.

Totalt sett skulle detta alltså kunna mynna ut i ett listerpris på runt 30 kronor för HVO100 redan nästa år…