Unik elkonverterad Petterssonbåt nu till salu

Då och då händer det att Hamnen får nys om en båt som är till salu. Och som är något alldeles extra. Detta är ett sådant tillfälle.

Petterssonbat_till_salu
Gårdagens lättdrivna skrovdesign och dagens moderna teknik. Det är den korta beskrivningen av Rikard Wildares storslagna eldrivna träbåtsdröm som nu är till salu.

Gårdagens lättdrivna skrovdesign och dagens moderna teknik i kombination. Det är den korta beskrivningen av Rikard Wildares storslagna eldrivna träbåtsdröm. En båt som nu är till salu och frågan är – varför?

– I det här läget skulle jag kunna skylla på min son vilket jag inte kommer att göra. Eller – jo förresten. Han, eller vi, fast mycket han, har börjat drömma om en båt som är bobar, eldriven och som har bogpropeller och vad detta kommer att leda oss har vi ingen aning om – ännu. Märks det att jag och Theo, som pojken heter, diskuterar och drömmer mycket om båtar och båtliv tillsammans?

Så nu är er fina Pettersson-pärla till salu?

– Japp. Det är gårdagens lättdrivna skrovdesign och dagens moderna teknik i en frestande kombination om jag får tycka.

Hur fick du idén att elkonvertera en sådan klassiker?

– Ska jag vara ärlig så började det med att jag byggde hela drivlinan och batteribanken. Dock med tanken att den skulle få sitta i en Pettersson en vacker dag. Jag lade ett år på att leta upp rätt objekt. Det var viktigt att skrovet var i bra skick och att linjerna var rätt, till exempel var bruten akterspegel ett måste. Till slut hittade jag rätt och slog till. Efter en första sommar med Albin O-41 så påbörjades ombyggnationen och anpassningen av båten för eldrift, berättar Rikard.

Gårdagens lättdrivna skrovdesign och dagens moderna teknik i kombination. Det är den korta beskrivningen av Rikard Wildares storslagna eldrivna träbåtsdröm.

Byggde om?

– Ja, det här är ingen ”vanlig” konvertering. Det är all-in på alla nivåer. Jag har byggt om och kompleterat väldigt mycket av inredningen, men det syns inte att det är nytt, bara solida träslag, teak och mahogny. Bland annat är det nya bänkar på syrbord och babords sida. Förutom att vara just bänkar så huserar de också batterierna som driver båten. Förarplatsen byggdes om och flyttades fram, så den skulle komma i bättre skydd för väder och vind. Eftersom elmotor-paketet var mindre än originalmotorn så byggde jag nya durkar och en ny motorlåda också. Allt är gjort med så stor finness som jag förmått och helt i C.G. Petterssons anda, om man så vill.

Så vad kostar skönheten?

– Jag hade tänkt mig ett pris på runt 369 000 kronor?

Runt 369 000 kronor?

– Ja, eller 369 000 kronor. Punkt.

Inredning med finness och helt i C.G. Petterssons anda, gissar vi och Rikard Wildare.

Och vad händer när båten väl är såld?

– Då ska vi leta efter en båt som kanske inte finns. Men man kan alltid hoppas. Tänk dig en jagare – fast mindre, mycket mindre – som är lättdriven och som kan elektrifieras. Nått sånt, ungefär, sisådär. Det vore något…

… något att återkomma med så vi får hänga med i ditt nästa projekt?

– Ja, jag hör av mig, avslutar Rikard Wildare.