Valkyrian – familjen Sundemans ögonsten sedan 111 år

Vårdad, renoverad och älskad av en och samma familj sedan många år. Så långt inget konstigt – men i fallet med den vackra Petterssonbåten Valkyrian har man gått flera steg extra.

Valkyrian_INLEDNINGSBILD
Vårdad, renoverad och älskad av en och samma familj sedan många år. Så långt inget konstigt – men i fallet med den vackra Petterssonbåten Valkyrian har man gått ett par steg extra.

Historien om den sagolikt vackra Pettersson-båten Valkyria hinner knappt börja förrän den nuvarande ägarfamiljen kliver in i bilden. En familj som till dags dato har vårdat, ägt och renoverat båten i 111 år.

Byggdes för mässa

Det hela började 1910 då Valkyria både beställs och konstrueras av legendariska CG Pettersson som en utställningsbåt till båtmässan i Kiel. Kort därpå såldes hon till Torsten Kroplien innan den hamnade i familjen Sundemans ägo 1912.

Se också:
Silva – klassisk Petterssonbåt i takt med tiden
Raket – “världens vackraste Petterssonbåt”
Alba II – vårdad, älskad, sänkt och återuppstånden
Kreugers värstingbåt Loris med 24 liter cylindervolym

– Det var alltså min farfar, Ivar Sundeman, som köpte båten. Eller lät köpa den genom sin bror, om man ska vara noggrann. Föga anade han då vilken resa detta skulle komma att bli, berättar Jon Sundeman som äger Valkyrian idag.

Han fortsätter:

– Farfar ägde och vårdade båten ömt ända fram till 1939 då min pappa Sven, blott 17 år, tog över ansvaret ända fram till 1993 då det var dags för mig att överta henne.

I vackra Pettersson-båten Valkyria tas inga genvägar när det gäller renoveringen.

Åter till originalskick

Det var också då som Jon tog ett drastiskt beslut. Valkyrian var i behov av en ganska omfattande renovering och inte nog med att han skulle utföra den på bästa sätt. Han skulle också hålla stenhårt på traditionen och återställa båten i ursprungkligt skick ända ned på detaljnivå så långt det bara var möjligt. Något utrymme för genvägar eller ombyggnationer i renoveringen skulle sålunda inte tolereras.

– Jag började med att göra en noggrann byggnadsarkivarisk utredning, om jag får kalla det så. Jag tog reda på hur den var byggd, och med vilket material och bestämde mig sedan för att hålla benhårt på traditionen, berättar Jon.

Omsorgsfull restaurering

Därpå följde ett digert arbete med att lyfta och renovera däcket samt att fota och dokumentera för att sedan riva ut och restaurera inredningen. Och återigen – hela tiden med målet att behålla så mycket som möjlig av originalmaterialet.

– Man kan säga att jag är en extrem-nörd när det gäller detta. Det handlar trots allt om att bibehålla identiteten i en båt där historien sitter i väggarna. Det får hellre bli krångligt och kostsamt än att man ersätter något gammalt och genuint med något halvdant, förklarar Jon.

Han fortsätter:

– Som exempel kan nämnas att det finns ett ytskikt av läder runt handfatet inne i båten. Inte för att det är praktiskt eller bra på något sätt utan bara för att det var så det såg ut när det begav sig.

Köl och bottenrenovering med en 10,5 meter oskarvad och kvistfri ekstock från Danmark.

Men allt detta måste kräva väldigt mycket tid och engagemang?

– Ja, jag lägger ungefär motsvarande två fulla arbetsdagar per vecka på renovering och underhåll av Valkyrian, säger Jon.

Och hur mycket använder du båten?

– Det blir bara ett par turer om året men det kan nog bli mer när jag är klar med inredningen. Fast ärligt talat så är jag mer för att bygga och renovera än att åka båt. För det senare ändamålet har jag en jaktkanot i trä som jag sticker ut med ibland.

Vad händer den dagen du inte bygga och renovera orkar mer?

– Det får vi se. Jag har tre söner som har börjat visa ett visst intresse och det vore roligt om de ville ta över.  Annars kanske det finns någon annan som är genuint intresserad och som vill köpa båten billigt.

– Det viktigaste är att Valkyrian får leva vidare och att hon tas om hand av någon som verkligen har båthjärtat på rätt ställe, avslutar Jon Sundeman.

Svanhalsen 2022

Så sent som förra året tilldelas Jon Sundeman MYS vandringspris för sitt ”hängivna förvaltande” med motiveringen:

”MYS vandringspris går till Jon Dundeman för hans hängivna förvaltande av motorkryssaren Valkyrian som varit i hans släkts ägo i 111 år. För över 30 år sedan tog Jon över efter sin far och fortsatte i samma tradition att vårda utan att förvanska. Genomgående för hans underhåll och reparationer av Valkyrian under denna tid har varit stor respekt för Valkyrians tidigare ägare och historia. Detta avspeglas i det sätt som båten sköts, repareras och sussessivt renoveras för kommande generationer.”