Volga – han köpte och renoverade en bärplanande klassiker

De foilande fritidsbåtarnas urmoder. Eller bara tidig rysk spjutspets-teknologi. Oavsett vad så är Richard Göranssons nyrenoverade Volga något alldeles extra.

Volga_fortojd_inledning
De foilande fritidsbåtarnas urmoder. Eller bara tidig rysk spjutspets-teknoligi. Oavsett vad så så är Richard Göranssons nyrenoverade och foilande Volga något alldeles extra.

Richard Nixon hade en. Fidel Castro likaså. Men bara för att Leonid Brezhnev var så innerligt stolt över detta ryska båtbygge. Så pass att den sovjetiske ledaren bara var tvungen att förära nyss nämnda mäktiga herrar varsitt exemplar när den drog ut på sin världsturné i början på 70-talet.

Se också:
Volga – en fläkt från foilingens ungdom

Avsikten var uppenbar. Det gällde att marknadsförara det sovjetiska industrikunnandet, vilket också lyckades. Åtminstone när det gäller de bärplanande Volga-båtarna. Snart nog hade man kontrakterat en lång rad återförsäljare. Likväl är det glest mellan dessa klassiker idag.

Letade länge

När så Richard Göransson kom över ett exemplar för tre år sedan var det resultatet av en längre tids aktivt letande och en slump i kombination.

Richard Göranssons klassiska Volga bärplansbåt är nu renoverad till toppskick. 

Började renovera

– Det visade sig att pappas kompis från Helsingfors hade ett exemplar som han inte använde. Ett exemplar som han hade köpt i Estland och som jag kunde få ta över.

Sagt och gjort. Båten forslades hem till Korsholmsvarvet och ett omsorgsfullt renoveringsarbete tog sin början.

Bra motor men…

– Den var ganska sliten men den fungerade och motorn, en Mercury V8 320 hk, hade inte allt för många gångtimmar i sig, berättar Richard Göransson.

Dokument och händelser från förr. Kobas Fidel Castro föräras en Volga av självaste Leonid Brezhnev.

– Men det blev ändå en del jobb och från att jag köpte båten för tre år sedan så har jag bytt ut det mesta av vindruta, däcksutrustning och sliten inredning i teak som jag inte tyckte passade. Den fick ryka till förmån för detaljer som ser mer ut som Volga gjorde när det begav sig.

Så hur är denna tidiga upplaga av foilande båtar att köra? Toppfart? Förbrukning?

– Det har jag inte hunnit kolla ännu men den kan nog komma upp i 45 knop om man tvingar den. Grejen är dock att det är i trakterna kring 28 knop och 2 800 varv som den har sin sweet spot. Då är känslan av att sväva fram över vattnet påtaglig. Man kan prata i normal samtalston och båten känns otroligt lätt och fin.

Se videon med Richard Göranssons nyrenoverade Volga. 

Så man kunde bevisligen bygga foilande båtar redan på 60-talet?

– Ja… eller jo. Det har ju hänt en del och det vore väl konstigt annars. Volga har ju ytskärande bärplan till skillnad från dagens moderna ”foils” som ligger under vattenytan, som på Candela eller Moth-jollen till exempel, och det märks. Volga ska inte köras mycket fortare än nyss nämnda 28 knop till exempel. Då börjar den kavitera och konstra. Ej heller är svängar dess starka sida. Den ska åka rakt fram. Punkt.

Härlig körupplevelse

– Men med detta sagt så är den en väldigt härlig körupplevelse, avslutar Richard Göransson.