X Shores avgående vd om elbåtarnas framtid

Fyra år har gått sedan Jenny Keisu tillträdde som vd för X Shore. Då ett startup-bolag där tech möter båtindustrin och som idag vuxit sig stort. Inte minst tack vare de stora investeringar Keisu dragit in. Nu blickar hon både bakåt och framåt. 

Jenny Keisu om åren på X Shore och elbåtarnas framtid
Kort efter att hon avgått som vd för X Shore fick Hamnen.se möjlighet att ställa frågor till Jenny Keisu.

Nyheten om att Jenny Keisu lämnar ifrån sig rodretX Shore har knappt hunnit svalna. Det är dock lätt att lägga fokus på anledningen till avgången, nedskärningarna som gjorts på fabriken i Nyköping eller faktumet att X Shore haft problem med att leverera båtar.

Hennes namn har nästan blivit synonymt med X Shore och det är dessutom en plats som hon kommer att stanna på framöver. Men nu i befattningen som Chief evangelist officer.

– Jag kommer att fokusera på partnerskap och public affairs samt vissa kommersiella områden. Allt detta för att försöka påskynda den gröna omställningen inom båtindustrin och därigenom öka X Shores globala marknad, skriver Jenny Keisu i ett mejl till Hamnen.se.

I sökandet efter nästa namn kommer hon att vara högst delaktig tillsammans med bolagets styrelseordförande Jon Roskill som från och med nu tar en mer operativ roll. Men efter tiden som vd för ett av de hetaste elbåtsföretagen inom branschen kommer även en hel del andra insikter.

– Det har hänt extremt mycket under dessa fyra år. Vi har gått från ett bolag i konceptstadiet till ett bolag med flera prisvinnande modeller, en högskalig produktionsanläggning och ett stort team av oerhört duktiga medarbetare runt om i världen, säger Jenny Keisu och fortsätter:

– Jag är otroligt stolt över vad vi som team har åstadkommit under mina år som vd.

Stundvis sviktande produktion

Frågan hur det faktiskt går för X Shore bör dock ställas. Vi på Hamnen har tidigare rapporterat om hur fabriken i Nyköping inte kommit i närheten av de 400 båtar per år som till en början var ambitionen. Nu tycks dock produktionen av den prispressade familjecruisern X Shore 1 ha kommit igång.

– Vi har en stark orderbok och efter några månaders försening av X Shore 1 är nu produktionen igång och vi ser fortsatt stark efterfrågan på våra produkter.

Man hoppas också att den senaste lanseringen av X Shore Pro ska öka försäljningen i business to business-sektorn.

Motvind i kristider

Att ekonomin är ansträngd påverkar de flesta, så även båttillverkare av såväl vanliga båtar som elbåtar. Hoppet ställs till striktare lagstiftning och att synliga effekter av ett försämrat klimat ska få marknaden att mogna ytterligare.

– Vårt uppdrag är att fortsätta ställa om den idag koldioxidintensiva båtbranschen, som nu är viktigare än någonsin, och vi hoppas att politiker och beslutsfattare snart får upp ögonen för detta. Precis som vi har sett på bilsidan så kommer regleringar och incitament att vara viktiga för att påskynda omställningen och det är bland annat det här jag ska fokusera på i min nya roll på X Shore.

Du har under fyra år sålt in en helt ny produkt med banbrytande design och eldrift därtill och med det dragit in enorma mängder kapital. Hur har du lyckats?

– Jag är extremt stolt och glad över vad vi som team tillsammans har lyckats åstadkomma på bara ett par år. Jag drivs av att bygga bolag som skyndar på den gröna omställningen och är glad och tacksam över att det finns investerare som också förstår allvaret och som väljer att investera för omställningen, avslutar Jenny Keisu.