X Shores elbåtar i motvind – nu avgår bolagets vd

Svenska elbåtstillverkaren X Shore har byggt en stor fabrik i Nyköping men inte fått upp farten. Nu lämnar bolagets vd Jenny Keisu sin post. Detta bara veckor efter att en fjärdedel av företagets fabriksanställda avskedats.

Elbåten-X-Shore-1
Jenny Keisu avgår som vd för elbåtstillverkaren X Shore.

En knapp månad har gått sedan det stormade runt X Shore sist. Då sades en fjärdedel av företagets fabriksanställda upp på ett bräde och 20 visstidsanställda fick gå.

Nu tycks situationen på det storsatsande företaget ha utvecklats ytterligare.

Under onsdagen kunde DI Digital berätta att vd:n för den svenska tillverkaren av elbåtar sedan fyra år tillbaka, Jenny Keisu, lämnar sin post. I en kommentar till tidningen skriver Keisu att ”personliga skäl” ligger som grund till avhoppet. Mer information än så vill man dock inte ge.

Keisu kommer emellertid fortsätta vara en del av X Shore framöver men nu under den något svävande titeln chief evangelist officer.

– Jag kommer att fokusera på partnerskap och public affairs samt vissa kommersiella områden. Allt detta för att försöka påskynda den gröna omställningen inom båtindustrin och därigenom öka X Shores globala marknad, skriver hon i mejlet till Di.

Fram tills dess att en ny vd kan tillträda tar styrelseordförande Jon Roskill över rollen. Enligt uppgifter ska sökandet efter en permanent ersättare redan ha börjat.

Läs även:
Skippo testar X Shore – kör dragrace mot Nimbus
X Shore avskedar en fjärdedel av sina fabriksanställda: ”Många är oroliga nu”
X Shore med världsnyhet – släpper eldriven arbetsbåt
Hamnens första titt på X Shores folkliga nya modell
Svenska X Shore tar fram elmotor med elektronikjätten Bosch

En tid av ekonomiska bryderier

Trots att man under våren kammade hem investeringar i mångmiljonklassen tycks svårigheterna kvarstå. Nedskärningen som gjordes i slutet av september menade man då skulle säkra jobben för de fastanställda i en tid av ekonomisk orolighet till följd av omvärldsläget och en svag kronkurs.

Samtidigt tycks företaget ha haft stora problem med att leverera de båtar som från början var planerat, vilket läsare till Hamnen rapporterat.

Inför öppnandet av fabriken i Nyköping 2021 var ambitionen att kunna producera hela 400 båtar per år. En siffra man inte kommit nära.

Hamnen har sökt Jenny Keisu för en kommentar.