Nytt fartrekord i segling – 222,4 km/h i lätta vindar

Trots att det inte blåste särskilt hårt lyckades Team New Zealands förare Glenn Ashby slå det 13 år gamla fartrekordet med hästlängder.

De flesta känner Team New Zealand som ett av de mest framgångsrika kappseglingslagen i America’s Cup historia. De kan också ta åt sig en stor del av äran i att dra upp foilingtekniken högst upp på agendan för alla världens tech-bolag inom båtindustrin. De började med att göra sin AC72 helt foilande och när de väl vunnit Cupen till Nya Zeeland har de minst sagt utvecklat konceptet.

Men det är inte bara segling på vattnet som det här ingenjörsdrivna gänget briljerar i. Nyligen lanserade de en foilande motorbåt som fungerar som följebåt. Den första i sitt slag.

Och nu var det dags för en av lagets mest framstående seglare att få uppfylla sin barndröm – att bli den snabbaste seglaren i världen.

Den snabbaste seglaren i världen

Landjakten ”Horonuku” namngiven av Ngāti Whātua Ōrākei som betyder att ”glida snabbt över landet” gjorde precis det. Med Glenn Ashby vid ratten klockades toppfarten till 222,4 km/h i 22 knops vindhastighet på Lake Gairdner i södra Australien.

Världsrekordförsöket har drivits av Emirates Team New Zealand med Glenn Ashby och Grant Dalton i spetsen. Piloten Glenn Ashby var helt klart nöjd, men klargjorde också att Horonuku kan gå mycket snabbare.

– Teamet och jag är såklart oerhört stolta över att ha seglat i en hastighet som är snabbare än någon någonsin tidigare. Men vi vet att vi kan segla mycket fortare när vi får mer vind och bättre förhållanden, säger piloten Glenn Ashby.

 

– Det finns anledning till ett ordentligt firande, men det här är inte slutet. Målet har aldrig varit att bara slå rekordet, utan om att pressa oss till det yttersta och segla så fort vi bara kan. Vi vet att vi kan gå snabbare, så vi planerar att göra det.

Rekordsegling trots usel prognos

Rekordet kom till slut, efter några frustrerande månader av förseningar på grund av oöverträffad nederbörd och ytvatten. Väderprognosen för denna helg var lika utmanande med bygia och vridiga vindar och med regn och åska ständigt lurkande i luften.

– Som ett team har vi hängt med i varje väderuppdatering från Clouds hela veckan. Vi har gjort allt för att vara redo för de små väderfönstren som presenterat sig för oss. Det som från början såg ut som en bra 20-22 knopsdag hela lördagen, slutade med att det inte gav de vindar vi behövde, förklarade Ashby.

– Det regnande i det omgivande området och det kom mindre vind än vi förutsett. Så det är smått otroligt att vi fick till rekordkörningen.

Laget kommer nu invänta en perfekt prognos för en ny körning. Men i avsaknad av mer vind inom överskådlig framtid, och julen precis runt hörnet, kommer detta sannolikt äga rum först efter nyår.

Det slagna fartrekordet

Det nuvarande vinddrivna landhastighetsrekordet har stått i häpnadsväckande 13 år, efter att ha satts 2009 av den brittiske innovatören Richard Jenkins i hans specialbyggda landjakt, Greenbird.

Det var kulmen på ett decennium av försök att slå rekordet av Jenkins, som hade rest till en rad platser i Australien, Storbritannien och USA för att hitta rätt väder, vindar och underlag. Jenkins fann så småningom framgång vid Ivanpah Lak, en torr sjöbädd i Mojaveöknen, Kalifornien.

Det tog honom många år att nå sitt mål men harn noterade till slut 126,1 mph (202,9 km/h) i sin Ecotricity-sponsrade solida vingseglande landjakt, Greenbird.