Otroliga renoveringen av Marga IV – nu starkare än någonsin

Elias Johansson Rimsby

Marga-otrolig-renovering-av trabat Bilden talar för sig själv – Skärgårds 95:an Margas resa från vrak till pärla har varit något alldeles extra. Efter 49 år på land är hon idag starkare än någonsin. Allt tack vare familjen Widstrand och en minst sagt omfattande renovering.

Margas hopp om ett nytt liv började sålunda när Henrik och Mia Widstrand fick höra talas om henne. Ryktet gick att den dåvarande ägaren, en snickerifirma hade gått i konkurs under fastighetskrisen och nu låg Marga IV “lite risigt till” på allmän mark.

Paret åkte dit bara för att titta.

Innerst inne vet man hur det kommer att sluta.

 

– Fast egentligen förstår jag inte vem vi försökte lura. Att “bara åka och titta” på en Skärgårdskryssre är som att “bara åka och titta” på en kattunge. Innerst inne vet man hur det kommer att sluta, säger Henrik.

49 år på land, 19 års renovering

Det var också inställningen som räddade Marga IV från en säker död och efter “titten” tog renoveringen inte mindre än 19 år.

Skärgårds 95 Marga torrsattes 1967 och förblev på land i 49 år. Henrik och Mia Widstrand hittade henne 1997.

Så hur håller man motivationen uppe under alla dessa år?

– Det gäller att jobba bara när det är roligt och inte sätta upp någon stressande deadline eller liknande. Om man sedan, som vi, har en annan båt att segla med under somrarna så håller man också motivationen uppe. Min åsikt är att man ska segla, inte renovera, på somrarna. Sedan tog vi en rejäl paus på fyra år under småbarnsåren, säger Henrik.

Och så hjälper det väl till om man vet vad man gör när man renoverar?

– Ja, jag var ju finsnickare när jag vi köpte Marga IV. Men jag har glidit över till att bli mer och mer renodlad båtbyggare med åren.

Henrik och Mia Widstrand har lagt otroligt mycket tid på att förstärka och förfina Marga. De har bland annat bytt ut bottenstockar och kölplanka och förstärkt med glasfiber och epoxi.

Den 10 juni 2016 var det så dags för den efterlängtade sjösättningen som, av förståeliga skäl, följdes av en hektisk tid med mycket mediafokus och jämförelser med systerbåten Britt-Marie som byggdes samma år (1920).

Marga-otrolig-renovering-av trabat
Marga har kappseglats och semesterseglats flitigt sedan sjösättningen 2016. Foto: Philip Karlberg.

Men nu undrar vi – hur Marga IV mår idag?

– Hon mår alldeles utmärkt, används som familjebåt och till seglingar med vänner. I somras gick vi bland annat Göta kanal. Men så kappseglar vi också en del i race som Ulvöregattan och Airisto Classic regatta. För att inte tala om Sandhamnsregattan som är årets verkliga höjdpunkt.

Med framgång?

– Med framgång, avslutar Henrik Widstrand.

Marga-otrolig-renovering-av trabat

Relaterade artiklar

Folkbat_for_1_pund

Renovering – han köpte en Folkbåt för ett pund

Huckins_Avocette

Avocette III – bortglömd, dödsdömd och återuppstånden

Koster-segelbat-nyrenoverad

Koster i trä – topprenoverad klenod säljes

Vakra_trajakten_Atali

Atali – trettio meter klassisk italiensk mahognylyx

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar