OXE Hybrid 450 – världens första dieselelektriska snurra

Elias Johansson Rimsby

OXE_Hybrid_450 _inledningsbild Lägre bränsleförbrukning och minskat koldioxidutsläpp. Men också extra krut i maskinen när det behövs som mest. Det är vad som utlovas i världens första dieselutombordare med hybriddrift.

I grunden intet nytt.  OXE Hybrid 450 bygger på OXE Marines dieselutombordare OXE300. Nyheten består i att den befintliga riggen nu också är utrustad med en 400-volts elmotor som i sin tur är ansluten till ett litiumjonbatteri.

Se också:
Nya dieselsnurror från svenska OXE

I kombination med HVO100 biodiesel kan OXE Hybrid 450 bidra till ytterligare minskade koldioxidutsläpp jämfört med en traditionell bensindriven utombordare. Tack vare att elmotorn driver direkt på kraftöverföringen laddas också batteribanken under dieselgång. Batterikapaciteten har dimensionerats för tyst och utsläppsfri körning vid hamnbesök och fiske. Men också för långsam färd i vatten där fossildrivna båtar inte är tillåtna.

OXE_300_hk
OXE Marines dieselutombordare OXE300 har kompletterats med en med en 400-volts elmotor.

Motorn har en total effekt på 450 hästkrafter och är med detta världens första hybridiserade dieselutombordare i de högre effektklasserna. Förutom utsläppsfri körning i låga farter så ger elmotorn också en rejäl extra knuff när det som mest behövs som mest. Det gäller inte minst när planingstsröskeln ska övervinnas.

“Kombinerar det bästa av två världar”

OXE Marine är själva övertygade om att deras nyhet kommer att innebära stora vinster för såväl miljön som för båtägarna:

– OXE Hybrid 450 kombinerar det bästa av två världar, dieseldriftens generella energieffektivitet med elmotorns branta vridmomentkurva och möjlighet till helt utsläppsfria drift. Vår konceptmotor ger tack vare sin flexibilitet minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp samtidigt som den också kan leverera ytterligare effekt när så behövs, säger Anders Berg, vd för OXE Marine AB.

OXE Marines egen reklamfilm och teaser om vad som väntar. 

Hybridmotorn premiärvisades på båtmässan i Miami så sent som i förra veckan och är fortfarande på konceptstadiet. Nu väntar en testperiod med en Nimbus T9 som testbänk varpå serietillverkning inleds under andra halvåret 2023. Exakt när OXE Hybrid 450 kommer att finnas för försäljning är ännu inte klart.

 

OXE_Hybrid_450 _inledningsbild

Relaterade artiklar

ePropulsion_KGK_Motor

Elsnurra – den enkla vägen till det eldrivna båtlivet

Jon_RIB_52R_Hybrid_1

Jon Olssons RIB med 3100 hk – äntligen dags för provkörning!

batprylar_2018_Oxenyheter_Ingang_OceIngang

Nya dieselsnurror från svenska OXE

batprylar_2018_VolvoPentaHybrid_Ingang_VPHybridIngang

Volvo Penta kommer med hybridmotorer

Visa 1 Kommentar

1 kommentar till “OXE Hybrid 450 – världens första dieselelektriska snurra”

  1. Elmotorer har ingen ”brant vridmomentkurva”.

    Vridmomentkurvan är generellt platt/plan fram tills dess att motorn når sitt nominella varvtal, därefter faller vridmomentet generellt linjärt upp till Max varvtal.

    Svara

Lämna en kommentar