Palma Vela – klassiska giganter och moderna racers i vacker vårregatta

Palma_Vela_puff
Palma Vela – regatta med alltifrån enorma J-båtar till extrema T52.

Palma_Vela_puffSkjortsen blektes, t-shirten fladdrade och jag brände läpparna i vårsolen. Palma Vela är en regatta för alla. Man väljer en klass som passar ens nivå och sen hittar man en båt att snacka sig ombord på. Jag seglade en Comfortina i ORC-klassen med en salig mix av människor. Jag fick också uppleva de gigantiska klassiska   J-båtarna som slog sig fram i havssjön och kastade stänkvatten 30 meter åt sidorna och över småbåtarna.”
Här rapporterar Gustaf Dyrssen från Palmas stora vårregatta där också svenske Skypemiljardären Zennström deltog.
Foto: Martinezstudio.es

I TP52-klassen dominerade den nya Audi Azzura med ren båtfart, vilket är lite förvånande då hon är helt ny. God tvåa blev Quantum, tätt följd av RAN med svenske Zennström vid rodret. RAN uppges haft lite fartproblem på kryssen, vilket gjorde att de trots perfekta manövrar och bra taktiska calls inte riktigt kunde hänga med i toppen. RAN är annars en av få racingbåtar där ägaren styr. Inte lätt i den klass som anses vara enskrovarnas hårdaste. Att han dessutom gör det på toppnivå är mycket imponerande. Trevligt också med hans mycket sympatiska attityd mot andra tävlande.

En annan Svensk som tidigare tog rodret i TP52 klassen var Torbjörn Törnqvist, även han med fantastisk framgång i klassen.  Nästa TP52-race är i Valencia och det skall bli kul att följa RANs utveckling. Flera namnkunniga seglare tror på RAN som en av toppbåtarna 2012.

Stora klassen Maxi combines:
Vilka båtar! Man slutar aldrig att förundras över storleken. En av de vackrare var Lionheart som är en nybyggd J-class efter en av Rangers gamla skrovritningar. Mast i kolfiber och med 3Di-segel. I stagvändningarna blir tydligen friktionen mellan vant och segel så hög att det skapas brännmärken i genuan. Det blir tydligen så när 300 kg duk skall runt vantspridarna, en ny typ av problem… När hon på Lördagen kryssade i ca 15-17 knops vind och fören klöv dyningarna skickade hon ut stänkvatten 20 till 30 meter åt sidorna. En syn för gudarna och en dusch för de ”små” Swan 60orna och andra Mini Maxis och Maxis) som seglade på samma bana.

Vinnaren Jethou tog en stabil vinst med en serie 1,2,1,5,1,1.

Klassen Soto 40 utvecklas sakta men säkert. Under Palma Vela kom sex båtar till start och bjöd på tight racing. Iberdrola tog trots det en ganska solid vinst.
Kul klass faktiskt där båtarna ger massor av prestanda men ändå är relativt billiga. Till nästa regatta antas det komma 8-9 båtar, beroende på hur många som hinner levereras från fabriken.

J-80 fleeten håller sig stark med massor av bra seglare.

Drakarna har en nytändning där klubben främst premierar äldre båtar i trä, vilket är trevligt. Konkurrensen i klassen Flying fifteen var som alltid mycket hård, vilket tydligt syns i resultatlistorna där toppnamn fick nöja sig med placeringar i undre halvan av resultatlistan.

Vintage/classic:
Jag blir alltid glad att se några fina gamla båtar som seglas väl. Detta gäng gafflar seglas hårt med gamla vackra segel. Vinnaren Enterprise tog pokalen efter en fin serie med spikar.

Själva utkämpade vi täta dueller i ORC och slutade på tredje plats. Vår nivå är givetvis inte i lika hög som på proffsbåtarna men vi har roligt. Vi är inte betalda proffs som måste prestera 110 procent i alla lägen utan det räcker att vi anstränger oss 110 procent för att vi själva skall vara nöjda och tycka det är kul. Första dagen var kantad med misstag i en besättning som pratade tyska, engelska, spanska, svenska och vi försökte gemensamt hanka oss fram på engelska. Andra och tredje dagen flöt allt på bra och vi var med i matchen.

Sammanfattningsvis bjöd Palma Vela på fantastiska seglingsförhållanden, otroliga båtar och trevliga sociala arrangemang. Till after sail serverades på klubben pizza, öl och cava där vi stod i solen och körde seglingskarate med händerna.

Vill man vara med nästa år finns stora möjligheter. Som jag skrev inledningsvis hittar man en klass som passars ens nivå och så försöker man snacka sig ombord. Ryanair kostar ca 1000-1500 kr ToR och det går säkert att hitta någon spinnaker som man kan sova på.

Gustaf_Dyrssen_byline
Vid pennan – Gustaf Dyrssen – vattnare av kompassrosen och matare av kölsvinet. Här ombord på klassiska träsegelbåten Refanut.

Se enkel film från Maxibåten ”Magic”:
https://www.youtube.com/watch?v=ZfeMBQhSn8Y
Ombordvideo från vinnarbåten i TP52-klassen Audi Azzurra https://www.youtube.com/watch?v=e8n-TA7X74M
Se fler bilder här.