Pandemin tvingar kryssningsfartyg till skroten

Pandemin tvingar kryssningsfartyg till skroten

Elias Johansson Rimsby

Batskrot_Aliaga_Turkiet En båtskrot, men inte vilken som helst utan av den sorten som hanterar fartyg goda för flera miljarder och upp till 2 500 passagerare. Häng med!

Båtskroten i Aliaga, Turkiet anses vara en av världens farligaste arbetsplatser där man hanterat allt från livsfarliga ämnen till tunga lyft, bränder, höga höjder…

… ja lista kan göras lång.

Pandemin blev dödsstöten

Nu snurrar verksamheten fortare än någonsin vilket höjer riskerna ännu mer.

Båtskroten i Aliaga, Turkiet är slutstationen för allt fler kryssningsfartyg. 

Orsaken? Pandemin gjorde det helt enkelt mindre olönsamt att skrota lyxfartygen och sälja dem i delar än att låta dem ligga stilla vid kaj under pandemins härjningar.

Se också:
Vrakpant – vrakens väg till återvinning

Elias Johansson Rimsby

Batskrot_Aliaga_Turkiet

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Icon of the Seas anlöper Miami

Tredje rekordskeppet under konstruktion i Åbo

Den som skrotar sin båt via Båtretur kan nu få en skrotningspremie samtidigt som båt och/eller motor omhändertas på ett ansvarsfullt vis!

Nu kan du få pengar när du skrotar tvåtaktaren: ”Först till kvarn”

icon-of-the-seas-turku-finland-sjotester

En titt i maskinrummet på världens största kryssningsfartyg

Båtkyrkogårdarna runt om i Sverige blir både fler och överfyllda.

Båtkyrkogårdarna svämmar över – återvinningen kan ta 800 år