Pol Lux – första intrycken från testen av solcellsbåten

Elias Johansson Rimsby

Pol_Lux_katamaran En ovanligt lättdriven solskensglidare som lockar med ett tillbakalutat och oberoende båtliv till en minimal driftskostnad. Det är själva grundidén. Här är första intrycken från testen av Pol Lux.

Tanken är förstås frestande – att kunna glida fram ljudlöst med hjälp av solkraft och vara helt oberoende av sjömackar, laddstationer och andra måsten. Må vara att Pol Lux inte är mycket till bobåt.

För så är det väl, Gustav Morin?

– Jo. Eller nej, det beror på hur man ser det. Faktum är att man kan stänga in hela härligheten med ett slags tält, så jo, det går utmärkt att övernatta ombord – för den som har det rätta camping-sinnet.

Är Pol Lux den evighetsmaskin som vi hoppas på?

– Samma sak där. Det beror på hur man ser det. Den är väldigt lättdriven och har, om jag har räknat rätt, en räckvidd på typ 140 sjömil i fyra knop och 60 sjömil i sju knop. Men att hoppas på att man klarar sig med bara solen och solcellerna som energibank är att hoppas för mycket. Åtminstone än så länge. I dagsläget skulle det ta två veckor att ladda batteripacket fullt men det finns en del att göra gällande effektiviteten på den fronten och man kan få ner det till två dagar. Än så länge blir det svårt att klara sig på bara solkraft – men man jobbar på det.

Känslan av att människan behöver sakta ner och ta vara på naturens krafter har sällan varit mer närvarande än under testen av solcellsbåten Pol Lux.

Du låter entusiastisk?

– Ja, Pol Lux har så mycket som jag gillar. Vi snackar då om allt från det lättdrivna katamaranskrovet och den ljudlösa framfarten till stabiliteten och de minimalistiska lösningarna. Och ja – jag har det rätta camping-sinnet.

Sällan har Hamnen stött på en så lättdriven båt som Pol Lux. Den är den hittills mest energieffektiva elbåten vi testat.

Fler tidiga intryck?

– Ja det skulle vara alla finesser som kommer med en eldriven katamaran. Pol Lux har till exempel 230 volts uttag vilket gör att man kan ha med sig ett litet element eller så vid övernattning i tältet, kokplatta, stereo, kaffemaskin eller vad helst man vill. Sedan är den godkänd för upp till 13 personer, vilket gör detta till en svårslagen social plattform.

– Sist men inte minst gillar jag att Pol Lux är sprungen ur ett svenskt initiativ. Jag återkommer till det och mycket annat i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin.

Se också:
Pol Lux – fyra knäpptysta knop på bara solkraft

Pol_Lux_katamaran

Relaterade artiklar

Hamnen_test_Ryck_280_korbild.

Ryck 280 – första intrycken från testen av utmanaren

Test_River_460_korbild

River 460 – första intrycken från testen av ungdomsbåten

Aspect_45

Aspect 45 sjösatt – visar ny otrolig teknik

Petterssonbåt_elmotor

Petterssonare renoverad och konverterad till effektiv elbåt

Visa 1 Kommentar

1 kommentar till “Pol Lux – första intrycken från testen av solcellsbåten”

  1. Hej! Tänker ta bort gamla MD2an Penta med hydrauldrift o segeldrev! Finns ju ett antal lösningar på den modellen? Kostnaden bör j inte överstiga båtens värde eller hur!
    I mitt fall en Comfort 34:a anno 1975! Men då jag tycker om den gamla stilen på båt anser jag det värt att byta ut 260kg klumpen i förpiken till 25 kg under aktersalongen.
    Tänker 48volt 15kv borde motsvara 20-24 hkr
    Med vänlig hälsning
    Jan W Larsson
    Tel:0703098759

    Svara

Lämna en kommentar