Pol Lux – fyra knäpptysta knop på bara solkraft

Elias Johansson

Den som inte är bekant med begreppet solsegling bör spana in den helt och hållet svenskbyggda och soldrivna familjebåten Pol Lux. Se inslaget.

Rubriken ovan är snarlik en rubrik ur Båtnytt från slutet av 90-talet. Den gången gällde det miljökonsulten Dick Tillberg som figurerade med ett litet, nätt och kajak-liknande flytetyg som uppgavs göra fem knop på bara solkraft. Något som gav en hint om en avlägsen framtid i båtvärlden.

Se också:
Livet ombord på en solcellsdriven lyxjakt!
Bella Zero – elbåt i takt med själen

Nu, närmare 25 år senare, är det Polboat som är i farten med en betydligt större båt som kan köras i fyra knop på bara sol. När molnen hopar sig så tar batteriet vid och puttar på ekipaget i ytterligare 60 sjömil, förutsatt att man inte kör fortare än sju knop.

Lättdrivet skrov

Hemligheten ligger förstås i såväl effektiva batterier och solceller men också i ett särdeles lättdrivet katamaranskrov som är ritat av det skandinaviska företaget Above. Plats ombord för upp till åtta personer och gott om fria gångytor utöver det.

Längd 7,80 m. Bredd 2,50 m. Toppfart 12 knop.

Se inslaget!

Bat-drivs-av-solceller

Relaterade artiklar

Candela-C-8-fortsta-testen-av-elbaten

Candela C-8 – sköna besked efter första provkörningen

General_Motors_nya_eldrivna_pontonbat

General Motors släpper eldriven pontonbåt

Candela expands electric boating

Satsning på elbåtar med 240 miljoner – Wallenberg i spetsen

General Motors satsar på elsnurror ihop med Pure Watercraft.

General Motors miljardsatsar på elmotorer till båtar

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar