Jon Olssons kolfiberbåt gör 104,2 knop – premiär i Sverige

Svindlande. Det är det rätta ordet när skidkungen Jon Olsson sammanfattar fyra års passionerat båtbygge som har lett till ett lika svindlande resultat i form av en båt i kolfiber med massor av hästkrafter men också eldrift. Häng med på rundturen!

Jon_Olssons_Hybrid
Skidkungen Jon Olssons kolfiberhybrid-RIB är världens snabbaste med sina 104,2 knop.

En passionerad perfektionist. Det är den korta beskrivningen av skidkungen Jon Olsson. Det också är egenskaperna som gjorde honom till världens bästa och mest omsusade friåkare i modern tid.

Perfektion i varje detalj

Här visar han dock att han har fler strängar på sin lyra och att hans stora kunskap och passion när det gäller sportbilar har lett till något alldeles extra när han nu har designat och låtit bygga sin egen båt.

Mer om Jon Olssons värstingbåt:
Jon Olssons nya båt sjösatt – första testerna i 80+ knop
Skidlegendens herrejösses-båt i kolfiber – med eldrift

Fruktbar okunskap

Paradoxalt nog har också hans okunskap när det gäller båtar lett fram till en rad banbrytande lösningar ombord. Lösningar som i stort dock verkar fungera mer än väl.

Skidkungen Jon Olssons kolfiberhybrid- ”RIB 52R HYBRID by Bernico” sägs vara världens snabbaste i sitt slag med sina 104,2 knop. Här får vi för första gången chansen att se det färdiga resultatet i en video som präglas av passion, nörderi samt en makalös envishet när det gäller att nå det önskade resultatet.

Jon Olssons nya båt heter RIB 52R Hybrid by Bernico och är naturligtvis världens snabbaste i sitt slag med sina 2 x 1 550 hk (för körning i över 100 knop). Men än mer speciellt är sannolikt de dubbla elmotorerna som ska ge smygande körning i deplacementfart.

Tyst i låg fart?

Däremot har ingen av Hamnens läsare, som hört av sig efter att ha sett båten i Stockholm, kommenterat att båten verkar vara tyst när den smyger fram i låg fart. Tvärt om.

Några ögonblicksbilder från videon där Jon Olsson går igenom alla funktioner på hans superbåt från Bernico. Jon har ingen lång erfarenhet av båtar. Däremot har han kört flera av världens mest extrema bilar och har kunnat baka in erfarenheterna från det intresset under designprocessen av sin båt. Det har lett till en hel del lika udda som roliga lösningar.

Kolfiber med marmorlook

Såväl exteriört som interiört finns kolfiberdetaljer så långt ögat når. Men det ser inte alltid ut som vanligt. Man kan misstänka att båtbyggarna på Bernico har fått klia sig i huvudet både en och två gånger för att uppfylla Jon Olssons önskemål.

Det duger inte att bygga lätt och starkt i kolfiber. Ej heller duger den vanliga ”kolfiber-looken”. I videon berättar Jon mer om hur han uppnått den perfekta kombinationen av kolfiber-utseende kryddat med en touch av marmorkänsla. 

Inte bara bra

Jon Olssons mål har varit att ta alla fördelarna med en riktigt snabb båt i stil med en Cigarette eller Outerlimits. Men samtidigt förse den med alla gadgets som en bra fritidsbåt behöver.

– En riktig fartbåt är usel på det mesta förutom att gå riktigt fort. Jag ville ha det bästa av två världar och bygga en båt som är otroligt snabb men också härlig att vara ombord på, säger Jon Olsson.

Han har lyckats skapa smarta utfällbara bord, sköna dynor och solplatser men kanske missat en del när det gäller stuvfack och att kunna öppna luckorna till dem på ett ordentligt vis.

3 100 hästkrafter

Något som kanske stör lite mer är än brist på stuvfack är att det långa taket lär stänga in vrålet från de 3 100 hästkrafterna på ett ganska effektivt sätt. Hörselkåpor lär bli ett måste. Även serviceintervallerna på Mercurys 1550-motorer kräver tanke och planering. De är inte optimala för någon som vill använda sin båt mycket.

De sägs kräva service efter 25 timmar och en rejäl omgång där alla detaljer gås igenom efter 200 timmar. En avgörande faktor för att motorerna ska hålla länge är också att ha riktigt bra koll på oljans temperatur och att aldrig ösa på innan den nått rätt nivå.

Eldrift från norska Seadrive

Jon är medveten om serviceintervallerna och har kommit på ett sinnrikt sätt att runda problemet. Det är här eldriften kommer in i bilden.

Eftersom stora delar av körandet sker i låg fart så tänker han helt sonika stänga av bensinmotorerna och istället köra på el i alla farter under åtta knop. Båten har dubbla så kallade elpoddar från Seadrive, samma modell som sitter i den innovativa elbåten Strana som vi har testat.

Hög fart i all ära men det ska vara trevligt att vistas ombord när båten ligger stilla. Inte minst tack vare en gyrostabilisator som ser till att båten inte gungar.

Utöver allts om redan nämnts av funktioner är ratten mest spektakulär. Den har en integrerad telefon där man kan följa all data från Mercury-motorerna och allt som man ska behöva i form av reglage sitter också där. Bland annat reglagen till elmotorerna.

Vid riktigt kniviga manövrar i trånga hamnar är således bästa sättet att få bra överblick att knäppa loss ratten och gå runt båten med ratten i hand.

Svår navigation

En liten miss i bygg- och beslutsprocessen kan tänkas vara de små skärmarna för navigationen. Det är inte lätt att hänga med i både radarvy och navigation på en 9- eller 12-tums skärm. Framförallt inte i hög fart.

Hamnen hoppas på att få återkomma med alla detaljer i en provkörning framöver!