Prutläge – dags att skaffa en egen isbrytare

Elias Johansson Rimsby

Dan_Brostrom_Isbrytare I tider då var och varannan båt på fjärdarna är grovisar i plåt kan det vara läge att ta nästa steg. Varför inte skaffa en egen isbrytare?

Övermotoriserade plåtbåtar är högsta mode och drömmen om en grovis som kan köras året runt lever. Problemet är bara att ytterst få av alla så kallade “året-runt-båtar” klarar is.

Står pall för allt

Det gör dock räddningskryssaren Dan Broström som har tjänstgjort i Svalbard och som räddningskryssare på Käringön. Enligt uppgift ska den stå pall för det mesta. I motorrummet sitter det två nyrenoverade Volvo TAMD162A (2 x 430 hk) som tryggt puttar på detta isbrytande skrov även i de jävligaste av förhållanden.

I övrigt klarar hon upp till 50 passagerare och därtill finns 16 kojer som är fördelade på fyra hytter.

En året-runt-båt. På riktigt. 

Dan Broström byggdes Ålsverken 1967 och har legat till salu hos Shipsforsale Sweden under en längre tid varför vi antar att det är prutläge på de 450 000 euro som man begärde till en början.

Mått 23,73 x 6,90 m. Deplacement 157 ton. Stålskrov. Årsmodell 1967. Mer info Shipsforsale Sweden.

Se videon!

Se också:
Sverige satsar på tre nya isbrytare i miljardklassen
En mäktig resa till Arktis

Dan_Brostrom_Isbrytare

Relaterade artiklar

Polar_Star_Isbrytare

Nytt världsrekord för 46 år gammal isbrytare

Sveriges_nya_isbrytare

Sveriges nya isbrytare – större, starkare och renare

Sjöfartsverkets-nya-isbrytare

Sverige satsar på tre nya isbrytare i miljardklassen

Ice breaker

Isbrytande atomkraft i Norra ishavet – med 75 000 hk!

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar