Världens snabbaste segelbåt såld för 90 000 kronor

Världens snabbaste segelbåt såld för 90 000 kronor

Alfred Ahlberg

Rekordbåt-rekordfarter-trimaran-bärplan-världsrekord
L’Hydroptere må inte ha varit den första foilande farkosten men en båt av dess storlek hade sällan skådats när hon hade premiär 1991.

Fallen i glömska och räddad från förfall. Köpt för knappa 90 000 kronor. Nu kan världen snart få se l’Hydroptere och dess banbrytande hastigheter på havet igen.

Motgångarna för rekordbåten l’Hydroptere har varit många. Flertalet kapsejsningar och strukturella skador har gjort att efter så gott som varje rekord som slagits, har en större reperation behövts.

Efter flyende investerare och ett misslyckat rekordförsök mellan San Fransisco och Hawaii lades l’Hydroptere under sommaren 2019 ut för auktion. Då var rekordbåten i förfall liggandes på en boj utanför Honolulus flygplats.

Trots detta väckte auktionen intresse hos flera entusiaster.

Ett lyckligt möte

Kvällen innan den flerfaldiga rekordsättaren skulle klubbas träffades fransosen Gabriel Terrasse och amerikanen Chris Welsh för första gången av en ren slump. Under mötet beslutade de att ta sig an projektet tillsammans.

L’Hydroptere togs tillbaka till San Fransisco där arbetet med att restaurera satte igång. Men oturen var framme igen. När coronapandemin slog till fick projektet sättas på paus, Gabriel Terrasse reste hem till Frankrike och l’Hydroptere torrlades igen.

Läs mer om rekordfarter på havet här:
Rekordåket – 68 knop!
Världsrekordssatsning – segling i 80 knop
Nytt seglingsrekord över 24-timmar – i Södra Oceanen
Comanches otroliga Atlantrekord på film

Rekordbåtens återkomst

Men nu kan vi snart få se ett skifte och ljus vad gäller rekordbåtens framtid. I slutet av februari anlände l’Hydroptere till Frankrike metodiskt uppstyckad i delar.

Här sätter l’Hydroptere världsrekordet på hela 51 knop under segel.

Nu står de nya ägarna framför en omfattande restaurering och uppdatering som väntas ta ett år att färdigställa. I arbetet ingår allt från sammanfogande av de olika delarna till utbyte av teknisk utrustning. När allt väl står färdigt hoppas Gabriel Terrasse kunna sjösätta i Saint-Nazaire, samma plats som l’Hydroptere sjösattes på för snart 30 år sedan.

Vill du läsa mer om den brokiga berättelsen om l’Hydroptere kan du göra det här!

Alfred Ahlberg

Rekordbåt-rekordfarter-trimaran-bärplan-världsrekord

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Banta-for-fart-13-Anndy-slipa

Båtrenovering: Slipning – en rejält underskattad konstform

renovering-av-segelbat

Båtrenovering: Vi bygger en rak stäv på en gammal båt!

Banta-for-fart-slipa

Lacka båten – det här får du inte missa i grundarbetet

Banta-for-fart-Anndy-Honors-Yachts

Lagning av gelcoatskador – så gör fullblodsproffsen