Riva El-Iseo – första eldrivna båten från det anrika varvet

Elias Johansson Rimsby

Riva-El-Iseo En frestande kombination av klassisk design och modern teknik. Det är den korta beskrivningen av Riva El-Iseo som är helt och hållet eldriven.

Traditionsbunden behöver inte vara samma sak som framstegsfientlig. Det visar det anrika Riva-varvet med all önskvärd tydlighet när de nu tar ett stort kliv in i framtiden med sin första eldrivna båt.

Se också:
Riva special – båten, myten och legenden!
Bengt bygger sin egen Riva Aquarama!
Svenskarna som bygger sina egna Riva-båtar
Riva får egen avdelning på museum vid Comosjön

Med Riva El-Iseo, som den heter, balandar man sålunda klassisk design med traditionellt hantverk, avancerad teknologi och nytänkande. Elmotorn från amerikanska Parker Hannifin har en effekt är 250 kW med en peakeffekt på 300 kW. Något som ska räcka till en marschfart på 25 knop och en toppfart på 40 knop. Hur det står till med räckvidden är dock fortfarande oklart.

Klassiska linjer

I övrigt har Rivas grundrecept varit ungefär detsamma ändas sedan Carlo Riva fick inflytande över varvet. Med honom fick Riva-båtarna fick sitt nuvarande utseende med en kraftigt negativ akterspegel och fribord samt rundade övergångar mellan fribord, däck och akterspegel.

Mest stora båtar

En tung milstolpe var också 1996 då de sista träbåtarna slutade tillverkas. Idag ingår Riva i den stora Ferrettigruppen som också inkluderar flera andra stora varv.

Idag består produktionen i huvudsak av större båtar i plast och i storlekar från 50 fot och uppåt.

Riva-El-Iseo

Relaterade artiklar

Pol_Lux_katamaran

Pol Lux – första intrycken från testen av solcellsbåten

Petterssonbåt_elmotor

Petterssonare renoverad och konverterad till effektiv elbåt

Hamnen_test_Rand_25_4

Rand 25 Spirit – första intrycken från testen av elbåten

Iguana_Foiler

Iguana Foiler – eldriven, foilande och landgående

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar