Ryck 280 – första intrycken från testen av utmanaren

Elias Johansson Rimsby

Hamnen_test_Ryck_280_korbild. Axopar satte standarden och kort därpå vimlade det av båtar med det nya designspråket. Vi snackar raka stävar, låga fribord och breda aktrar. Här är Tyska Hanses bidrag.

Nog tillverkar tyska Hanse Yachts fortfarande segelbåtar. Absolut. Men under samma paraply går nu också märken som Dehler, Moody, Fjord, Sealine och Ryck. En anmärkningsvärd resa när det gäller att bredda sitt utbud på kort tid.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Ryck 280 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Hamnen testar några av konkurrenterna:
Quarken 27
Dromeas
Axopar 28
Nimbus T9
Nimbus W9

Till detta kommer också en avsevärd spridning när det gäller båtstorlekar och användningsområden där nya Ryck 280 intar en särställning. Om än med tydliga inslag från konkurrerande båtar i samma segment.

För så är det väl, Gustav Morin, att Ryck 280 påminner mycket om Nimbus T9, Nimbus W9, Axopar 28, och Saxdor, Quarken 27 T och Dromeas för att nämna några?

– Ja, absolut och nog kan Axopar 28 ses som urmodern för detta formspråk. De satte en trend som andra har byggt vidare på. De var nydanande med kombinationen bred akter, rak stäv och stegade skrov. Men konceptet med en så kallad centerkonsol med ruff därunder, och stora ytor i för och akter, det har bland annat funnits i USA i en halv evighet.

Hur skiljer sig Ryck 280 från konkurrenterna?

– Jag tycker mig ana ett något fylligare förskepp i det här fallet, vilket har bäddat för en ruff som överraskar genom att vara mer än något som man bara övernattar i till nöds. Jag återkommer till det i testen. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Några bilder från videon där Hamnens Gustav Morin testar Ryck 280. Som vanligt gick Gustav genom fartregistret med ett skarpt öga på instrumenten – och föbrukningen imponerade inte. Det kan delvis ha en förklaring i slemmig botten.

Har du hunnit köra båten ännu?

– Ja, som hastigast men det ska bli mycket mer av den varan. Ryck 280 har, inte helt överraskande, ett stegat skrov vilket är mer vanligt än ovanligt nu förtiden på den här typen av båt. Och det har sina fördelar – absolut…

Men?

– … men ibland känns det som att man bygger stegade skrov bara för sakens skull, för att det ser coolt eller av någon annan halvtaskigt motiverad anledning. Stegade skrov har dock sina nackdelar och jag tycker inte att det är självklart att planande skrov ska ska ha steg i alla lägen. Även det återkommer jag till i testen. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)

Fler tidiga intryck?

– Ja, för bara två veckor sedan körde jag båt i shorts och T-shirt. Nu har jag både dunjacka och seglarställ så hösten har verkligen kommit med besked.

Jag tänkte kanske något mer om båten?

– Nej, det får vänta tills testen släpps inom kort, avslutar Gustav Morin.

Hamnen_test_Ryck_280_korbild.

Relaterade artiklar

Beneteau_Gran_Turismo_41_inledningsbild

Gran Turismo 41 – första intrycken från testen

Dehler_38_SQ_lattvind

Dehler 38 SQ – första intrycken från testen

Nordkapp_905_Grand_Coupe_V12_1

Nordkapp 905 Gran Coupe V12 – första intrycken från testen

Ryds-550-VI-styrpuplet

Ryds 550 VI – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar