Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!

Elias Johansson Rimsby

Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan fortsätta som vanligt, linka till en nödhamn eller ge upp och be om bogsering. 

De flesta genuina båtmänniskor är överens – att köra på grund är inte bara skadligt för motor och drev utan smärtar faktiskt också i såväl båthjärta som kropp.

Med detta sagt – och när man tror att det inte kan bli värre – så kan det faktiskt det.

Se alla avsnitt av Utombordarskolan på Svenska Sjös samlingssida.

 

Att köra vidare när det läcker olja från drevet är ett effektivt sätt att förvärra skadorna.

Och det finns fler sätt.

Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö, hjälper oss förbi de värsta fallgroparna.

Häng med!

Utombordarskolan – hela serien:

Så byter du anoder!
Så byter du bränslefilter!
Så byter du olja i drevet!
Så byter du olja i motorn!
Så byter du oljefilter!
Propellerns mysterier!

Grundstotning

Relaterade artiklar

Mercury_V12_forsta_intryck

Mercury V12 600 hk – första intrycken från testen

Mercury_trippla_utombordare

Köpläge – kraftiga prisökningar på utombordare att vänta

Rotax-outboard-Alumacraft-boat-driving

BRP´s nya Rotax-utombordare får plats under badbryggan

Stulna_Batmotorer_Ater

Välkomna hem – 25 stulna båtmotorer åter i Sverige

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar