Så byter du olja i utombordaren!

Elias Johansson Rimsby

Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö, visar hur lätt det faktiskt är.

Kostnaden är liksom arbetsinsatsen minimal men konsekvenserna av att skita i det är avsevärda. Därför är rådet att inte snåla utan att göra ett oljebyte varje år. Pruta heller inte på oljans kvalitet utan satsa på originaloljan till just ditt motormärke.

Om inte annat för känslans skull. Det är Lasse Erikssons bestämda uppfattning.

Se alla avsnitt av Utombordarskolan på Svenska Sjös samlingssida.

 

Att byta olja är enkelt men att göra det utan kladd och spill är snäppet svårare. Så här gör proffsen.

Häng med!

Utombordarskolan – hela serien:
Så byter du anoder!
Så agerar du efter en grundsmäll!
Så byter du bränslefilter!
Så byter du olja i drevet!
Så byter du oljefilter!
Propellerns mysterier!

olja i motor

Relaterade artiklar

Mercury_V12_forsta_intryck

Mercury V12 600 hk – första intrycken från testen

Mercury_trippla_utombordare

Köpläge – kraftiga prisökningar på utombordare att vänta

Rotax-outboard-Alumacraft-boat-driving

BRP´s nya Rotax-utombordare får plats under badbryggan

Stulna_Batmotorer_Ater

Välkomna hem – 25 stulna båtmotorer åter i Sverige

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar