Kite ger motorbåtskatamaraner ett välkommet lyft

Elias Johansson Rimsby

Silent60_Kite Silent Yachts, som tillverkar bekväma hybrid- och elmotordrivna katamaraner, tar nu nästa steg mot minimerade utsläpp med kite som standard på sin 60-fotare.

Hamnen har tidigarte rapporterat om Silent Yachts 55 som tack vare ett effektivt skrov, gott om batterikapacitet samt solceller klarar sig i dagar utan understöd av laddstolpe eller dieselgenerator. Förutsatt att vädret är någorlunda skapligt förstås.

Fin respons

Nu tar de nästa steg i jakten på att på att minimera behovet av dieselgeneratorn genom att erbjuda ett kite-segel som tillval till sin 60-fotare. I förlängningen troligtvis också till samtliga modeller. Speciellt som de flesta kunder hittills har nappat på idén utan vidare betänketid.

Vid köp av en Silent Yachts 60 ingår en kite. 

Det hela bygger spå ett system med en kite som lär vara mycket lätthanterlig och som enligt Silent Yachts VD Michael Kohler ska generera 10 gånger mer kraft per kvadratfot än ett konventionellt segel. Inte minst för att den flyger på cirka 400 fots höjd där det blåser hårdare.

Enkel hantering

Till skillnad från ett konventionellt segel behöver en kite varken mast eller rigg och när den inte använd stuvar man enkelt ner den i en låda på fördäcket.

Silent60_Kite

Relaterade artiklar

Goteborgs-hamn-satsar-pa-solpaneler

Omfattande satsning på solceller i Göteborgs hamn

Mantaray_inledningsbild

Mantaray – foiling utan avancerad datateknik

Hwila_25_forskepp

Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Strana-Arne

Stranas grundare – en båt för energilagring

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar