Silver Shark CCX – första intrycken från testen

Ett par steg tillbaks till det lite mer grovhuggna och råbarkade. Så kan nya Silver Shark CCX beskrivas. Här är första intrycken från testen.

Silver_Shark_CCX
Ett par steg tillbaks till det lite mer grovhuggna och råbarkade. Så kan Silver Shark CCX beskrivas. Här är första intrycken från testen.

Det är tidigt 1990-tal och fem duktiga Buster-anställda tar mod till sig att bryta sig loss för att testa sina egna idéer där kombinationen aluminiumskrov och innerliner i glasfiber istället för aluminium är en av dem.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Silver Shark CCX samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Resten är historia men klart är att Silver, som såväl företaget som båtarna kom att heta, fick en flygande start med sina alternativa lösningar. Därför kan man också tycka att Silver Shark CCX är ett steg tillbaka, då den är byggd aluminium rakt igenom (om än med vissa detaljer i glasfiberarmerad plast) samt den lite mer grovhuggna stilen.

Se också:
Silver Puma BR – första intrycken från testen

Vi ringer upp Hamnens testpilot på plats i Helsingfors för att få några tidiga intryck från testen:

– Ja, det får bli väldigt tidiga intryck i sådana fall för jag befinner mig på havet utanför Helsingfors, säger Gustav Morin och fortsätter:

– Jag håller just nu stadig kurs mot en fyr här strax utanför Sveaborg. En fyr som heter ehh… ehh…

Det låter som att vi får återkomma till det. Hur lyder dina jättetidiga intryck?

– Jo, från att ha höjt ribban och försökt att snofsa till detaljer och annat för att skapa en mer familjevänlig aluminiumbåt så är detta helt klart ett återtåg till mer av en laståsna/sportfiskebåt/grovis. Testexemplaret har för övrigt ett så kallat kastdäck som brukar gillas av sportfiskare. Och en rejäl gummilist längs friborden, för att tåla snabba tilläggningar, gissar jag.

Hur märker man det?

– Silver Shark CCX har såväl aluminiumskrov som innerliner i aluminium och så har man kryddat anrättningen med grovt räfflade gångytor och stora lastutrymmen, så som brukligt på en grovis. Samtidigt så har den en liten nättare sturpulpet i glasfiber med en ruta i något plexiglas-liknande material. Vi får väl se hur denna mix av material ter sig under dagen. På en renodlad grovis, så som jag känner dem, så hade varje detalj varit i aluminium.

Hur känns den att köra?

– Det är för tidigt att ge någon djupare analys av köregenskaperna ännu. Jag kan dock redan fastslå att de 140 hästkrafterna som puttar på där bak räcker mer än väl. Sedan har jag redan ganska starka åsikter om förarstolen – eller kanske snarare stativet till densamma.

Fler tidiga intryck?

– Ja, trots att det är öppet hav och tidvis tät trafik med tunga fartyg så känns det stabilt. Det slår mig allt oftare hur bra det går att köra förhållandevis små båtar på ganska stora vatten. Min uppmaning är sålunda att tänka sig för innan man köper en för stor båt och se till vad man verkligen behöver.

Något mer?

– Ja, Gråhara! Så heter fyren som jag for efter tidigare, avslutar Gustav Morin.