Sjöräddningssällskapet bygger eldriven bärplansbåt!

Alla elbåts-skeptiker trodde nog att Sjöräddningen skulle vara sist att byta ut fossildriften. Och allra sist att sväva på bärplan. Nu hävdar de motsatsen.

”En eldriven båt som lyfts ur havet av bärplan. Så kan framtidens sjöräddning se ut. Första båten ska vara klar om två år.”

Så står det i pressreleasen och det är ju lite av ett genombrott att en instans som är helt beroende av pålitlighet väljer att satsa på eldrift. Det skulle i sig få många skeptiker att skaka på huvudet. Att de därtill väljer att satsa på bärplan måste ju till och med vara upprörande.

Hur ska detta fungera!?

För er som är skarpögda går det att se en hel del av kravspecen på skissen här ovan och det mesta går säkert att lösa.

Minskad sjösjuka och avgasförgiftning

Med rätt kunskap och hjälp kan omställningen säkert gå ganska smärtfritt och fungera utmärkt efter en del utveckling. Det finns sannolikt en hel data på hur båtarna används och då kan båten optimeras efter det när det kommer till räckvidd och fartområde.

Att besättningen besparas sjösjuka och ryggbekymmer tack vare mjukare gång och att de sannolikt slipper sjösjuka och huvudvärk på grund av avgaser är ju helt klart ett annat plus.

Hur kan vi påstå detta? Efter att ha testat svenska eldrivna bärplansbåten Candela, Foiltwister och EFP 16 så känns det som att framtiden redan är här.

 

Här är en båttyp som den nya eldrivna bärplansbåten ska slå på fingrarna.

Troligen hade inget av detta ens funnits i tanken om det inte vore som så att det regnat in 15 miljoner kronor som är avsedda för just ett projekt av den här karaktären.

Målet är att besättningarna ska välja eldrift och bärplan framför våra gamla båtar.

Men oavsett var pengarna kommer ifrån så kommer det att bli både kul och högst intressant att följa projektet.

Första emissionsfria räddningsbåten i världen

Här kommer ett utdrag från pressreleasen:

”Medan en del hänt i bilindustrin har båtbranschen i allmänhet och räddningsbåtar i synnerhet kommit lite efter när det kommer till elektrifiering.

Men Sjöräddningssällskapets har nu fått en möjlighet att haka på i utvecklingen.

– Vi ska bygga en mindre räddningsbåt med en elmotor och infällbara bärplan. Det ska bli en smidig, lättmanövrerad båt som ska vara lätt att välja när sjöräddarna ska ut på uppdrag, säger Fredrik Falkman, som jobbar med sjösäkerhetsinnovation på Sjöräddningssällskapet.

– Vad vi vet är det den första räddningsbåten i världen som blir emissionsfri.

Drömprojektet blir verklighet

Bakgrunden till bygget är att Postkodlotteriet donerat 15 miljoner kronor till Sjöräddningssällskapet inom det så kallade Drömprojektet. Uppdraget var att undersöka och låta bygga en mer miljövänlig räddningsbåt. Inom projektet finns samarbeten med SSPA, KTH, Zparq, Aston Harald, Trafikverket och Energimyndigheten. Målet är att ha en prototyp klar 2023, som kommer att testas och utvärderas på en sjöräddningsstation.

Under året som gått har projektgruppen studerat kraven på båten. Man har bland annat undersökt möjlig räckvidd, samt skissat på olika alternativ för skrovet och framdrift.

Uppdraget ska börja 2021

Valet har fallit på eldrift med batterier samt ett skrov som lyfts av bärplan. Konstruktionen gör att friktionen från vattnet minskas och båten blir mer energieffektiv. Nästa steg är att fortsätta utveckla ritningarna och mot slutet av 2021 ge ett varv i uppdrag att bygga prototypen.

Målet är att den nya räddningsbåten ska vara att föredra framför de fossildrivna syskonen.

Vill välja el och bärplan i första hand

– Vi vill att man ska välja denna räddningsbåt framför en dieseldriven. Då måste den ha fördelar, som att vara lättmanövrerad även i låga farter och att bärplanen ska ge en mjukare gång när man kör snabbt, säger Fredrik Falkman.”