Sponsrad av Nylunds Boathouse

Nord Star – tuff transport och hög komfort!

Nylunds Boathouse

Rejäla sjöbåtar för transport, utflykt och tuffa tag finns det gott om men utöver detta har Nord Star en boendekomfort som slår konkurrenterna på fingrarna. Här är nya 28+ och Nord Star 31+!

Vi hart sagt det förr och säger det igen. Nord Star, oavsett modell, är i grunden trygga transportbåtar som glänser som allra mest i förhållanden då andra båtar med fördel stannar i tryggheten bakom hamnpirarna.

Hemligheten ligger i ett välsvarvat skrov och breda gångbord runt en ombonad hytt. Inget konstigt så långt, då detta är något som har varit Nord Stars adelsmärke i decennier.

Rymligare och bättre

Den stora vinsten, där Nord Star utmärker sig extra, är det sätt som båtarna har förfinats och förbättrats på genom åren. I fallet med 28+ så har den uppdaterats i tre omgångar med nytt skrov 2010, ny nedgång till mittkabinen 2013, ny utformning av akterdäcket 2014 samt facelift 2021.

Nord Star 28+ har uppdaterats i tre omgångar med ständiga förfiningar och förbättringar.

Detsamma gäller Nord Star 31+ som med åren mer har fått en allt mer öppen layout och som känns betydligt rymligare än sina föregångare.

Bland förbättringarna noteras också limmade rutor, solpaneler och massor av små och stora förbättringar som kan verka obetydliga var för sig – men som har gjort underverk för helheten.

Allt sammantaget har såväl Nord Star 28+ som 31+ gått från att vara trygga allvädersbåtar till att bli fullfjädrade bobåtar – utan prut. Båtar som tack vare en ovanligt sinnrik planlösning fått plats med för- och akterhytt, rejäla toalettutrymmen, fullfjädrat kök, matplats med högklassiga sittplatser och inte minst – gott om svängrum däremellan.

Planlösning viktigare än storlek

Kanske är det också planlösningarna, båda bra på sina sätt,  som delar upp kundkretsen gällande vilken av 28+ och 31+ som är mest värd att satsa på?

Skjutdörr i hyttens akterkant som i Nord Star 31+ eller en rejäl U-soffa där bak som i 28+? Pentry i hytten eller en trappa ner föröver? Planlösningen i de båda modellerna skiljer sig en del.

I 31:an får man en rejäl skjutdörr i hyttens akterkant som inte bara underlättar rörligheten ombord ytterligare utan som tillsammans med öppna sidodörrar kan skapa känslan av att man sitter utomhus och åker under varma sommardagar.

Trygga sjöegenskaper utlovas i Nord Star 28+ (ovan) liksom i 31+ (inledningsbilden).

I 28:an har man valt bort skjutdörren bak och istället satsat på en rejäl U-soffa längs bak i hytten. Ytterligare ett grepp 28:an är att man har placerat pentryt en trappa ner föröver medan 31:an har pentryt som en del av den sociala samvaron i hytten. Vad som är att föredra är allt annat än solklart.

Invändig styrka

Klart är däremot att dessa båda snitsiga lösningar är ytterligare bevis på Nord Stars förmåga att trolla med ett begränsat utrymme. Och att få en 28-fotare respektive en 31-fotare att kännas som två fot extra.

Se också:
Test – Nord Star 28!
Test – Nord star 31!

Mer info:
Hemsida – Nord Star
Hemsida – Nord Star 28
Hemsida – Nord Star 31

Ryck

RYCK 280 – prispressad och skräddarsydd efter dina behov!

Ett mycket välsvarvat skrov med ett sylvasst förskepp, breda gångbord och svårslagna köregenskaper. Det är...
Failrine Ingang

Sober lyx på båtmässan i Stockholm!

Det blir lyxigt värre på helgens flytande båtmässa när Navark visar upp tre lyxiga frestelser...
Finnmaster T9_

Världspremiär för Finnmaster T9 – nytt kraftfullt flaggskepp!

Kompromisslös, sportig och komfortabel. Men det stannar inte där då Finnmaster T9 har ytterligare ett...