Nya Yamaha Marine visar hur onödigt det är att vara båtägare

Alla landkrabbor undrar – varför köper man en båt? Det är en stor investering som kräver mycket arbete och tid. Men, det båtskeptikerna missar är att man inte köper en båt för att man måste, utan för att man inte vill gå miste om känslan man får ute till havs. Nu går Yamaha Marine tillbaka till sina japanska rötter och inleder ett positioneringsarbete där upplevelsen är i fokus – och hur båten sätter guldkant på tillvaron.

Tillsammans med byrån Virtue har Yamaha Marine gjort ett stort omtag för att tydliggöra Yamahas roll. Mycket handlar om att visa vilken upplevelse Yamaha ger, och man hyllar arvet från 1953 då grundaren Genichi Kawakami ville skapa KANDO. Det är ett japanskt ord som står för tillfredsställelse och spänning och känslan man får av en produkt med unikt värde, kvalitet och prestanda – som gör att hjärtat slår ett extra slag.

Känslan av KANDO

– Idag köper man främst en båt för att uppleva allt det häftiga och roliga man kan göra med den. Alla våra produkter och tjänster är designade och producerade av personer som verkligen älskar det de gör, och deras mål är att ge alla våra kunder bästa möjliga upplevelse. Självklart är Yamahas kvalitet, prestanda och design nyckelfaktorer för oss och historiskt har det varit därför många valt oss framför våra konkurrenter. Men nu är det dags att vi verkligen förmedlar känslan av KANDO även i vår kommunikation och på alla sätt vi syns, säger Jacob Anderson, marknadschef på Yamaha Motor Scandinavia.

Yamaha Marine vill lära sig mer om vad båtfolket uppskattar. Delta i enkäten och var med och tävla om en unik båtupplevelse.

Fokus på känslorna som båtlivet skapar

Fokus kommer alltså att skifta från att enbart prata om unika produktegenskaper och hästkrafter, till att istället fokusera på känslorna som är kopplade till båtlivet och allt som kommer med det. Syftet med det nya positioneringsarbetet är att differentiera sig mot konkurrenterna och göra något nytt. Men även att stärka bandet till den befintliga målgruppen samtidigt som man når en nyare och bredare målgrupp.

Delta i Yamahas båtlivsenkät och var med och tävla om en unik båtupplevelse!

Ska inte bara förlita sig på gamla meriter

– Båtmotorbranschens kommunikation har sett likadan ut, länge. I en herrans massa år har man förlitat sig på gamla meriter och att kunderna kommer komma tillbaka. Vi gör otroliga motorer, men istället för att bara prata om det vill vi prata mer känslomässigt och visa på allt, både det härliga och lite jobbiga, som båtlivet har att erbjuda – och där är möjligheterna oändliga. För vi vet att det inte alltid är en dans på rosor att ha båt, och det är precis det som är poängen – trots att all tid och allt slit är det helt enkelt värt det. För du har inte en båt för att du måste, du har det för att det är världens bästa känsla att vara på havet, säger Jacob.

Många har läst

Populära båttester

  • Upptäck Vänerns båtpärlor med Skippo

    Färdmål

Skippo tipsar

Topplistor

  • Gör det själv – sommarsäsongen är runt hörnet

    Till Kunskap

Preppa för sjösättning

Hållbarhet & miljö