Sober lyx på flytande båtmässan i Stockholm!

Fairline-Targa-till-salu

Det blir lyxigt värre på helgens flytande båtmässa när Navark visar upp tre lyxiga frestelser i det större segmentet. Spana in Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62!

Navark Handels AB, som är en av landets verkligt tunga båtförmedlare, kommer till Stockholms Flytande Båtmässa den 2-5 september med tre av sina förmedlingsbåtar. Båtar som, inte helt överraskande, är något alldeles extra.

Fairline Targa 62 med 2 200 hk

Först ut är en sällsynt välvårdad och välutrustad Fairline Targa 62 från 2005 – tiden då det engelska lyxbåtvarvet hade sin storhet – vilket syns på kvaliteten i stort och smått.

Förutom självklarheter som tre rymliga kabiner med totalt sex kojplatser så har Fairline Targa 62 också en så kallad crew-cabin för besättningen.

 

Fairline Targa 62 har en ståndsmässig förarplats och högklassiga snickerier i en skön kombination.

Båtens hjärta är dock den rymliga och ljusa salongen med gott om plats för sex personer kring bordet i ett sofistikerat soff- och stolsarrangemang. Vidare kammar båten hem många pluspoäng för en snitsigt utformad förarplats där man man kontrollerar 2 x Caterpillar C18 Marine (2 200 hk).

Listan över finesser är omfattande där jollegarage, solbäddar, watermaker, Yacht Controler (fjärrstyrd båtmanövrering) samt bog- och häckpropeller bara är några exempel.

Grand Soleil 47

Nästa pärla är en extremt välhållen och välutrustad Grand Soleil 47 som har allt som skapar en första klassens racer/cruiser och därtill en extra portion italiensk design när den är som bäst.

Ett utmärkande drag för Grand Soleil-båtarna är att de har ritats av olika designers genom åren. Allt enligt regeln ”hungriga vargar jagar bäst”. Ingen designer som inte presterade skulle känna att han satt säker i sadeln.

Hungriga vargar

Först ritades linjerna av Finot i Frankrike, sedan av German Frers i Argentina och sedermera av Bruce Farr i USA och judel/vrolijk & co i Tyskland. De sistnämnda fick i uppdrag att ge båtarna en starkare identitet och ge främst X-Yachts och Dehler en match internationellt.

Grand Soleil 47 klarar balansgången mellan att vara en snabb racer och en bekväm cruiser på ett svårslaget sätt.

Därför är också Grand Soleil 47 mycket välsignad med en stor portion kunskap, erfarenhet och fingertoppskänsla. Ta bara de välseglande linjerna, det rena och lättarbetade däcket och den stora sittbrunnen.

Bland självklarheter som dubbla rattar, extra djupt köl (2,60 m) och en gedigen segelgarderob med kevlarsegel noteras också frestelser som elvinschar, autopilot, AIS Graphene CTRX, VHF Raymarine, VHF/Radio antenn…

…för att nämna en del.

Baltic 64

Sist men inte minst visar Navark Handels upp en renoverad Baltic 64 från 1988 där ny motor, nytt teakdäck, omlackerat skrov och, till stora delar, ny el bara är några exempel på uppdateringar.

Baltic 64 är redo för oceanerna – uppdaterad och utrustad med allt väsentligt och lite (mycket) till.

Detta exemplar är med andra ord ovanligt välvårdat och därmed redo för de stora oceanerna med sina vackra linjer och sina gedigna seglingsegenskaper som minner om tider då båtar inte bara var snabba utan också vackra.

Tre starka kort

Oavsett vilken av dessa tre som lockar mest så rekommenderas såväl Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62 en närmare titt på båtmässan!

Många har läst

Populära båttester

  • Upptäck Vänerns båtpärlor med Skippo

    Färdmål

Skippo tipsar

Topplistor

  • Gör det själv – sommarsäsongen är runt hörnet

    Till Kunskap

Preppa för sjösättning

Hållbarhet & miljö