Strana – elbåten för långfärd nu i produktion

Strana – elbåten för långfärd nu i produktion

Anders Nilsson

Elbåten Strana signerad Mannerfelt har börjat serietillverkas. Samtidigt är det världspremiär i helgen på Öppna varv för både produktionsbåten och en app som ska göra elbåtslivet enklare.

Stranas första produktionsbåtar visas nu upp för i samband med Öppet Varv på Orust den 27–30 augusti. Samtidigt lanseras Strana även i Norge på Elbåtmässan i Vollen Marina den 27–29 augusti.

Öppet Varv på Orust är egentligen en renodlad segelbåtsmässa men då Strana tillverkas på Orust får den förstås tillträde, vem vet – kanske det blir segELbåts mässa i framtiden (förlåt göteborgsvitsen).

Hela Göta kanal på en laddning

Strana fick sitt genomslag under förra sommaren då båten uppges ha kört Göta kanal på en laddning. Båten som är designad av Mannerfeldt Design team och utvecklad och tillverkad av Orust e-Boats, har ett energieffektivt skrov som prioriterar räckvidd före fart. Därför är just kanaler passande färdmål – man får ju inte köra fort.

Strana har satsat på en app som håller båtägaren ständigt uppkopplad mot sin båt och där man bland annat kan styra laddningen eller ge access till andra.

På den uppdaterade version som har premiär på de båda mässorna finns en rad nyheter som ökar komforten, men den viktigaste nyheten ligger i båtägarens telefon. Där finns en app som kan starta, spåra, navigera och spela musik och en hel del annat.

Appfunktion för att dela båten

Med Stranas app är båtägaren ständigt uppkopplad med båten. Under körning visas energiåtgång och räckvidd. I hamn kan appen styra laddningen. Det är också möjligt att dela båten då appen kan ge access till andra.

– Båtpooler har blivit stort i Norge och med vår app blir det både praktiskt och enkelt att att dela båtägandet, säger Arne Lindström, en innovatörerna bakom Strana.

Strana har slopat ratten och styrs istället med en liten joystick. 

Priset är i skrivande stund är inte fastställt, men det lär hamna i häraden 750 000 kr till drygt 1 miljon kronor.

Strana specifikation

Längd: 7 m.
Bredd: 2,25 m.
Batteri: Litium jon 14 kWh / 28 kWh.
Drivlina: SeaDrive 7,5 kW / 15kW / 30 kW.
Vikt: Ca 800 kg.
Räckvidd: Upp till 100 NM med 14 kWh batteri och 7,5 kW elmotor.
Maxfart: 8-15 knop beroende på drivlina.

Anders Nilsson

Strana electric

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

WaterCar EV den eldrivna amfibiefarkosten som vill göra övergången från land till vatten busenkel.

WaterCar EV – elbil, elbåt eller båda delar?

stream-RIB-stream-propulsion

Stream RIB: Första båten från svenska elsnurretillverkaren

Konceptbåten kom redan 2022, nu har man äntligen ställt ut en färdig version på båtmässan i Düsseldorf. Foto: Riva

El-Iseo: Anrika Rivas eldrivna lyxtender ute i ljuset