Stranas grundare – en elbåt för energilagring

Stranas grundare – en elbåt för energilagring

Elias Johansson Rimsby

Strana-Arne Elbåten Strana har gått från klarhet till klarhet och visar att batteribanken kan användas till mer än bara framdrivningen av båten. Vad sägs till exempel om att tjäna pengar på lagring av el?

En inbiten seglare som nu ägnar all sin vakna tid åt att utveckla eldrivna motorbåtar. Det är den korta beskrivningen av Arne Lindström. Nu har det gått åtta år sedan det hela tog fart på allvar. Det var också då som idén om att ta fram en energisnål och lättdriven elbåt växte.

– Det gick inte längre att blunda för att det stod illa till med havet och klimatet och det slog mig att något måste göras. Vi fortsätter att förgifta vår omgivning trots att vi vet att det inte är hållbart i längden, säger han.

Se videon när vi testar Strana 23 som slänger räckviddsnojan överbord

Sagt och gjort. Arne tog kontakt med Mannerfelt Design Team och den båt som vi idag känner som Strana 23 (se Hamnens test) började ta form. Det som skiljer den från många andra elbåtar är att den från första stund varit ämnad för eldrift.

App håller koll på framfart, laddning och båtdelning

Men det stannar inte där för under resans gång utvecklade man också en app som gör att man hela tiden har koll på energiåtgång, räckvidd, var båten är med mera. Vidare fungerar också appen som en nyckel som man enkelt kan dela med alla som ska få ha tillgång till båten.

Man ska sälja elen när den är dyr och ladda när det är billigt

 

Som om inte detta vore nog kan Strana 23 också fungera som en batteribank som gör att man kan tjäna pengar på att lagra el. Om man förvarar den på en trailer hemma på tomten så kan den driva hela huset, vilket är bra när belastningen på elnätet är hög och priset på el således också är högt. Sen kan batteriet laddas när elen är billig och säljas iväg när priset är högt och elen behövs som bäst på elnätet.

Strana 23 har designats av Ted Mannerfelt. Se video när Hamnens Gustav Morin testar Strana 23.

Batteriet ska jobba dygnet runt

Plötsligt har det hela alltså kommit att handla om så mycket mer än att begränsa båtens batteripack till framdrivningen av båten. Nytt är också att Orust e-Boats AB, med Arne i spetsen, nu har tagit fram en lättdriven RIB som likt Strana 23 är mycket lättdriven och som är god för 35 knop.

På scenen under Hamnen Electric Boat Show

Häng med när Arne utvecklar sitt resonemang gällande Strana och elbåtarnas utveckling på Hamnen Electric Boat Show. Ett tv-sänt event som kan upplevas på vid Hamnens bas på Lidingövarvet, helgen 22 och 23 oktober. Arne kliver upp på scenen klockan 11.00 på söndag och kan också ses i alla Hamnens kanaler (Hamnen.se, Facebook, Youtube och Instagram).

Elias Johansson Rimsby

Strana-Arne

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

WaterCar EV den eldrivna amfibiefarkosten som vill göra övergången från land till vatten busenkel.

WaterCar EV – elbil, elbåt eller båda delar?

stream-RIB-stream-propulsion

Stream RIB: Första båten från svenska elsnurretillverkaren

Konceptbåten kom redan 2022, nu har man äntligen ställt ut en färdig version på båtmässan i Düsseldorf. Foto: Riva

El-Iseo: Anrika Rivas eldrivna lyxtender ute i ljuset