Eldrivna hyrbåtar ska få ut folk på sjön!

Anders Nilsson

Toppfart drygt tre knop, räckvidd fem timmar och ett smart boknings-system för den som vill hyra. Det är framtiden enligt Joakim Spetsmark och Jonas Ulveseth.

Målgruppen är privatpersoner och entreprenörer i vattennära områden som kan hyra ut båtarna per timme. Ett bokningssystem via webben är redan uppe. För den camping- eller restaurangägare som vill ha en uthyrningsflotta vid stranden är det bara att ansluta sig till bokningssystemet mot en avgift.

Se också:
Perfekt båtliv utan att äga båt?

Underhållkostnaden sägs vara avgörande

Redan idag finns det elbåtar att hyra lite varstans, men Bowter har löst en av knäckfrågorna i branschen – underhållskostnaden. I och med att båten klarar sig med solcellsladdning behövs oftast ingen laddare och eldragning. Det medför att priset kan sättas relativt lågt, 240 kr för en timme.

Jonas Ulveseth och Joakim Spetsmark gör båtlivet tillgängligt via en uthyrningsflotta.

Utvecklarna bakom Bowter är värmlänningarna Joakim Spetsmark och Jonas Ulveseth, som träffades i Arvika när en grupp entreprenörer bildade Scaaler, en digital och fysisk mötesplats för affärer, företrädesvis mot Norge. Men så som coronan…

– Jonas hade funderat på en elbåt och efter att vi funderat åkte vi ner till bygghandeln och köpte fem plyfaskivor som vi satte ihop till en första prototyp”, säger Joakim Spetsmark.

Arbetstillfällen i Arvika

Det har blivit några versioner sedan dess. Det senaste skrovet konstruerade de med hjälp av båtbyggaren Pierre Holgersson som bollplank. Snart kommer version som ska serietillverkas ut. Första båten är såld till Västervik. Utveckling och tillverkning sker nu i det gamla Comfortinavarvet i Koppsäng, Jössefors, en halvmil väster om Arvika.

– Det vore roligt om vi kunde fortsätta producera här och det blev lite arbetstillfällen, säger Joakim Spetsmark.

I serieproduktion blir inredningen vit istället för trä.

Den testbåt som gått i Arvika under sommaren har varit uthyrd varje dag. Responsen har varit mycket positiv. ”Vilken genomsympatisk upplevelse”, tyckte en äldre dam efter en provtur.

Här får vi hänga med när Arvikaprofilen Panda-Face tar en testtur.

Nu sitter de båda entreprenörerna och väljer mellan ett antal affärsmodeller.

– Vi tittar på nästa steg, om ska vi bygga ett uthyrningssystem eller lägga tonvikten på att sälja båtar, säger Joakim Spetsmark.

Electric boat in Sweden 2

Relaterade artiklar

Efoy11

Goldfish X9 – världens snabbaste eldrivna båt!

Pogo 30 Electric 4

Pogo 30 – att familjesemestra 7 veckor med eldrift

Strana electric

Strana – elbåten för långfärd nu i produktion

E1 Series electric raceboating

Foilande formel 1 för elbåtar

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar