Sveriges nya isbrytare – större, starkare och renare

Sveriges_nya_isbrytareSveriges nya isbrytare kommer att kunna bryta bredare ränna, vara tekniskt uppgraderade och kunna drivas ”fossilfritt”. Kort sagt – de är större, starkare och renare.

Sveriges_nya_isbrytare

Sjöfartsverket har nu fått designrapporten för den nya generationens isbrytare. De nya isbrytarna kan bryta en upp till 32 meter bred ränna och är anpassade för vad man kallar framtidens fossilfria bränslen. Det ska minska utsläppen jämfört med dagens isbrytare med minst 70 procent, från första dagen.

Se också:
Sverige satsar på tre nya isbrytare i miljardklassen
Isbrytande atomkraft i Norra ishavet – med 75 000 hk!
Prutläge – dags att skaffa en egen isbrytare

– De nya isbrytarna är efterlängtade och vi står inom kort redo att upphandla och påbörja byggnationen. Nya isbrytare innebär att Norrlands hamnar får kapacitet att ta emot nya och större lastfartyg i framtiden, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket.

Priser i miljardklassen

Priset för de nya fartygen är fortfarande osäkert då marknadspriset på stål varierar och att valet av bränslealternativ och därmed motortyp återstår. En isbrytare beräknas kosta 1,4-1,7 miljarder kronor och är beroende av hur många som beställs, bränsleval, stålpriser och valutakurser. Bränslealternativen är diesel, HVO, LNG, LNB och metanol.

De nya isbrytarna kommer att brytare bredare ränna, vara tekniskt uppgraderade och kunna drivas fossilfritt.

Utvecklingen av nya isbrytare har skett i samarbete mellan Sjöfartsverket och det finska Trafikledsverket. I dagsläget är Finland inte redo att köpa nya isbrytare, men samarbetet kommer att fortsätta i annan form.

– Isbrytare är mycket speciella fartyg och genom att göra utvecklingsarbetet gemensamt med våra kollegor i Finland så sänker vi kostnaderna. Vi har dessutom redan ett gott operationellt samarbete med Finland om isbrytningen i Kvarken, avslutar Fredrik Backman.