Swan 36 – klassiker renoverad till nyskick!

Swan 36 puffNovisen Ola Hedén har rustat upp en klassiker med den äran, även om det tog längre tid än planerat. Eller vad sägs om 20 år istället för kalkylerade fyra månader?

Hon var illa nedgången – det ska sägas – men det var väl inte värre än att hon skulle gå att få fason på?

– Att renovera de delar av träinredningen som såg mögliga, slitna eller på annat sätt skadade ut borde inte ta mer än fyra månader.

Första båten från anrika Swan

Ungefär så resonerade Ola Hedén när han gav sig i kast med arbetet att rusta upp sin morbrors Swan 36 – som också råkar vara den första modellen som anrika finska Swan tillverkade.

Men det skulle komma att ta längre tid än fyra månader – av flera skäl. Dels för att där fanns mer att göra än vad Ola först anade. Men också för att kocken Ola var just kock och inte finsnickare eller något annat nyttigt för ett projekt som detta.

När vi träffar Ola idag så är han väldigt nöjd med att han bet ihop när det var som tuffast och att han till slut lyckades slutföra projektet.

– Så, när jag stod där och hade strippat båten på inredning så var det inte många som trodde att jag skulle sy ihop det här projektet, berättar Ola.

– Speciellt inte som många av dem visste att jag valde syslöjd och inte träslöjd i högstadiet och att jag inte kunde skilja på en borrmaskin och en skruvdragare, fortsätter han.

Många misstag

Men Ola rivstartade med liv och lust och blandade förargliga misstag med stärkande framsteg i inte mindre än tolv timmar om dagen, alla dagar i veckan, i hela fem månader – till att börja med.

Det går att kämpa på i ett stort projekt som novis och komma långt med mycket vilja. Men utan kunskap från snälla vänner och bekanta hade det varit svårt att nå målet, säger Ola.

Allt medan två nyfunna vänner och mentorer i de båda allkonstnärerna Joakim Gerhardt och Håkan Smedja coachade och hejade på.

Seglade innan arbetet var klart

Denna första intensiva period av hårt arbete var för nästan 20 år sedan och räckte för att Swan 36:an Sissela skulle få ett skrov och däck och kunna seglas hjälpligt.

– Men det fanns ju fortfarande inte mycket till komfort, så vi som seglade henne sov på luftmadrasser i båten första sommaren under de åtta veckorna vi var ute.

Lackeringen är ett härligt kapitel på så vis att det gör stor skillnad på relativt kort tid.

Året därpå följde en nästan lika lång arbetsperiod som räckte till för att Sissela skulle få en inredning med fullt duglig komfort. Även denna sommar användes Sissela för semester i åtta raka veckor och Ola njöt av hur hon seglade; ”välbalanserad och som ett spjut genom vågorna”.

Varvat arbete och segling

Så har det fortsatt med perioder av hårt arbete varvat med segling och idag är den före detta fula ankungen återställd till en vacker Swan 36:a i nyskick igen.

Efter alla år av både segling och renovering kan Ola inte tänka sig en båt som han varit mer nöjd med.

Frågan är om Ola hade gett sig i kast med detta projekt om han hade vetat att det skulle ta närmare 20 år istället för 4 månader?

– Nej, troligtvis inte. Jag var naiv och trodde att jag skulle ha kommit lika långt efter ett år som jag gjort idag. Men nu känns det bra när jag ständigt får beröm av folk som gillar klassikern Swan 36 och det jag gjort.

När Ola inte seglar sin Swan så jagar han fart på sina vindsurfingbrädor, både med och utan foil. ”Att segla Swanen och att vindsurfa är det bästa av två olika seglingsvärldar”, säger han när Hamnen träffar honom på Gålö söder om Stockholm – i nordostlig vind.

I skrivande stund stävar Ola Hedén fram i strax över noll knop i stiltjen på Nämdöfjärden och firar novisens triumf, den vackra sommaren och Sisselas 50-årsjubileum i en skön kombination.

Ingångsfoto: Karlberg Marine Photo.