Taiga Orca Carbon – en hästspark till eldriven vattenskoter

Elias Johansson Rimsby

Taiga_eldriven_vattenskoter En avgasfri och föredömligt tyst gång med en toppfart som kittlar ordentligt i magen. Frågan är ändå om det inte är accelerationen som imponerar mest. Se videon!

För sex år sedan blev Taiga först i världen att tillverka eldrivna snöskotrar. Något som också bäddade för att ta fram eldrivna vattenskotrar. Sagt och gjort. Drivlinan är den samma som i Taigas TS3 el-snöskotrar. Responstiden ska ligga under fem millisekunder, vilket borgar för en häftig upplevelse och bra kontroll.

Se också:
Narke GT95 – eldriven vattenskoter med svenska Petestep-skrovet
Taiga Orca – muskulös eldriven vattenskoter till Sverige
L’Overboat – elfoiling-katamaran-vattenskoter
Waveflyer – första eldrivna vattenskotern med foils

Så långt tillverkarens egna ord. Här får vi för första gången, och tack vare YouTube-kanalen Adam Swords en vink om vad detta innebär i praktiken. Av videon att döma så är denna eldrivna vattenskoter något alldeles extra när det kommer till just accelerationen. Till detta kommer, inte helt överraskande när det kommer till elfordon, också en föredömligt lukt-, vibrationsfri körning.

Om man sedan står ut med tanken att Taiga Orca Carbon måste laddas med jämna mellanrum så är den värd en närmare titt. Enligt uppgift ska batteriet hålla för minst 60 minuters buskörning. Därpå tar det, såklart beroende på laddstyrka, som minst cirka 90 minuter att ladda batteriet från noll till 80 procent.

Se videon!

Taiga_eldriven_vattenskoter

Relaterade artiklar

Vattenskoter_forarbevis

Kravet på förarbevis har minskat vattenskoterbuset

Vattenskoter_kontroll_KBV

Vattenskoter – utökade kontroller i hela landet

Kustbevakningens-vattenskoter

Ung man först att åka fast efter nya vattenskoterlagen

Vattenskoter_Korkort_Maj

Lång handläggningstid för att skaffa körkort för vattenskoter

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar