Skippo testar

Alukin C 650 – liten och befriande rymlig

Vi vet – rubriken ovan är märkligt motsägelsefull. Ändå är det kanske just detta som utmärker Alukin C 650 allra mest. Se testen!

Nej, akterdäcket är inte mycket att skriva hem till mor om. Ej heller badbryggan. Med detta sagt har man dock berett plats för särdeles generösa utrymmen i övrigt och hytten kan vara den förhållandevis största som skådats.

Se också:
Alukin C 650 – första intrycken från testen

Vad sägs till exempel om att här finns plats för sex vuxna utan att det känns trångt? Vad sägs sedan om  att båten upplevs som överraskande tyst, behaglig och odramatisk även i stökig sjö? Och det trots att den inte har någon gummiupphängd hytt. Kanske har Arronets Surprise en värdig konkurrent här.

Och vad gäller utrymmen, övriga mått och därtill pris så är det väldigt nära till hands att jämföra med Ockelbos succé Ockelbo B21, se testen av den här. Passa också på att se testen av den större Ockelbo B25.

Trygg och stabil

Kanske beror det på den gedigna konstruktionen och att hytten är mycket välisolerad? Oavsett vad så kammar Alukin C 650 hem flera pluspoäng när det gäller köregenskaper och komfort.

Om man sedan behöver så mycket som 200 hästkrafter på akterpegeln kan diskuteras. Absolut – säger den som ser för sig många, långa och tunga transporter. Tveksamt – säger kanske den som ska finansiera ekipaget. Men det finns några intressanta aspekter att ta hänsyn till gällande motorval, något som Gustav Morin går igenom i videon ovan.

Bärig och lättdriven

Oavsett vad så stannar förbrukningen på godkända 0,97 liter per sjömil i 25-28 knop. I 30 knop går det åt 1,15 liter per sjömil och billigast kommer man undan i 20 knop då bränslemätaren stannar på 0,93.

Upp till 44 knop

Den som prompt måste köra i 40 knop får räkna med en förbrukning på runt 1,5 liter per sjömil. Ger man full gas och adderar lite omsorgsfullt trimmande så kan man få upp Alukin C 650 (med 200 hk) i dryga 44 knop.

Se testen!