Test: Axopar 25 Electric – så funkar den med 300 eldrivna hk

Test: Axopar 25 Electric – så funkar den med 300 eldrivna hk

En eldriven båt som i allt väsentligt vill se ut som, kännas som och fungera som en vanlig modern bensindriven daycruiser. Det var målbilden när Axopar 25 Electric växte fram. Hamnen kastar loss för att se hur man har lyckats.

Till det yttre en alldeles utmärkt dagtursracer med övernattningsmöjlighet dessutom. Inget konstig så långt men sen blev utmaningen desto större då tanken var att denna båt skulle vara eldriven. För framdriften vände man sig sålunda till Evoy och deras plug-and-play-system på motsvarande 300 hästkrafter.

Snabb utan bärplan

Det är förutsättningarna när Hamnen nu kastar loss med Axopar 25 Electric. En båt som i allt väsentligt ska se ut och fungera som sina bensindrivna motsvarigheter. Något som inte vill säga lite då eldrift med acceptabel räckvidd annars  bygger på att båten antingen inte går fortare i knop än skrovet är långt i meter, eller att den svävar på bärplan.

Lösningen i fallet Axopar 25 Electric ligger dock i ett batteripack av herrejösses-format. En kluns på 126 kWh och 800 kilo som ska ge en acceptabel, för att inte säga fullt tillräcklig, räckvidd. Detta förutsatt att man tycker att en räckvidd på i runda slängar 25 sjömil i lika många knop är det. Likadana batteripaket sitter för övrigt i X Shores Eelex 8000 som vi också testat.

Ingen tid för laddning

Vi ska sålunda inte hymla med att Axopar 25 Electric krävde en del övrigt att önska när den skulle hänga på de övriga finskbygda och fossildrivna båtmodellerna under sju förutbestämda rutter på båtpress-arrangemanget Finnboat Floating Show i somras. Ett arrangemang där pauserna mellan rasterna är minimal och med det också tiden för att ladda eldrivna båtar.

Vettigt eller ej?

I denna test ifrågasätter vi alltså det vettiga i att bygga om en konventionell fossildriven planande båt till eldrift. Speciellt med tanke på att Axopar 25 Electric drar cirka 130 kW i 25 knop. Något som kan jämföras med att Candela C-8 nöjer sig med cirka 20 kW för färd i ungefär samma fartområde. Hög förbrukning ger en dålig trend när det kommer till räckvidd, då lösningen är att hänga på ännu större batteri, vilket skapar ännu mer vikt, ännu högre förbrukning, högre pris och längre laddtid. För att det ska fungera tillfredställande så krävs att laddnätverket byggs ut med samma effekter som vi nu ser för bilar med 150-250 kW. Det häftiga med riktigt snåla elbåtar med långa slanka skrov och där farterna i knop är i paritet med skrovlängden, samt med bärplansbåtar, är att det ofta duger att dra fram en vanlig trefaskontakt som ger 11 kW – vilket redan finns tillgängligt på många platser.

Förhållandevis billig

Kanske ligger en del av svaret på våra frågor dock i priset? Ett pris som ännu inte är fastställt. Så mycket vet vi dock att det kommer att landa på strax under hälften av de cirka 4 miljoner kronor som en Candela C-8 kostar.

Se testen!

test-eldriven-Axopar

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

Motorbåten Saxdor 400 GTO visar sina utfällbara skrovsidor.

Saxdor 400 GTO – varde ljus, rymd och volym!

Black-Pepper-Dusseldorf

Code 0.1 – en lättviktsracer i kolfiber med inslag av lyx

3-cruisers-Dusseldorf

Experterna jämför – här är bästa segelbåten runt 45 fot!