Skippo testar

Heyman 34 Sport – en riktig snabbseglare

Skit i mätregler och annat tjafs. Fokus på maximal prestanda. Så resonerade Torbjörn Hurtig och Gabriel Heyman när de skapade Heyman 34 Sport. Se testen!

Barlastank med 340 liter vatten som kan pumpas upp i lovart. De bästa tänkbara beslagen. En däckslayout med prestanda i fokus. En spartansk inredning som är hållen till ett minimum när det gäller vikten – och allt annat också för den delen.

Det borde ge en bild av vad Heyman 34 Sport handlar om. Här har man inte tummat på någonting när det gäller att uppnå hög prestanda. Ej heller har man dragit i handbromsen när det gäller kostnader. Finns det ett beslag, ett segek, en vinsch eller något annat som bättre bidrar till båtfarten än någon annan motsvarighet så är valet enkelt.

Se också:
Heyman 34 Sport – första intrycken från testen

Spartansk inredning

Att detta sedan går ut över boendekomforten må vara. Att kalla Heyman 34 Sport för en semesterbåt, eller ens en weekender vore att överdriva då inredningen är hållen till ett minimum.

Mäktig accelleration

Med detta som grund kastar vi loss för en testsegling som sent ska glömmas. Fattas bara, då accelerationen såväl som farten i övrigt är påtaglig. Att logga 10 knop i halvvind och i högst måttliga vindar med den stora gennakern uppe är vardagsmat och på detta sätt betar vi av sjömil efter sjömil i rask takt.

Fräcka finesser

I konceptet ingår också att herrarna Hurtig och Heyman har tänkt ett steg längre när det gäller det mesta. Ta bara en sådan sak som att båten har centrumlyft för smidig sjö- och torrsättning utan krångel med slingar. Eller att segelytan är hissnande väl tilltagen. Eller att båten har den förhållandevis största segelstuv som skådats.

Elmotor för enkelhetens skull

Så fortsätter det ända till vi lyfter på luckan till motorrummet där det sitter en elmotor med tillhörande batteripack. Något som väl ändå måste vara en eftergift för annat är ren seglingsprestanda?

Men icke! Även detta visar sig vara en lättare och smidigare installation vän motsvarande fossildrivna motorpaket.

Se testen!