Skippo testar

Linjett 39 – håller sin egen självsäkra kurs

Man kan förstås designa en båt som ser ut om den är optimerad för racing och vilda surfar på öppet hav. Eller som har enorma utrymmen. Eller så kan man, som Linjett, satsa på en design som inte är lika trendkänslig. Se testen av Linjett 39!

Trenden är tydlig – segelbåtar får allt rakare stävar, högre fribord, bredare aktrar och större volym. En trend som anrika Rosättra Båtvarv noterar utan att köpa rakt av. Filosofin är snarare att hålla sin egen kurs – eller ”att vara modern utan att hänga på trender” som de själva uttrycker det.

Se också:
Linjett 39 – första intrycken från testen

I filosofin ingår också att anpassa sina båtar för skärgårdssegling då just segling i trånga skärgårdar trots allt är det som seglare ägnar sig väldigt mycket av i våra vatten.

Den som är ute efter en renodlad kappseglingsbåt som har lätt till planing och adrenalinpumpande surfar får alltså leta vidare. Här kryssar vi mellan öar och vindskift och glädjer oss åt Linjett 39:ans styrkor när det kommer till just detta.

Klassiska linjer

Båten har sålunda en smal vattenlinje, överhäng på stäven och måttligt höga fribord. Kort sagt – hon ser ut som båtar gjorde innan de knivskarpa ”chinsen” och strykjärns-looken tog över.

Med detta sagt får vi en båt som går föredömligt högt i vind och som är lätt att hantera även i de trängsta och mest vindskiftande av skärgårdar. Om båten sedan gör sig bäst med en självslående fock eller ett 110 procentigt försegel återkommer vi till i testen.

Anpassad för skärgårdssegling

Klart är dock att den djupa kölen, det väl tilltagna rodret och de relativt slanka linjerna talar samma tydliga språk. Linjett 39 ska vara trygg och enkel att hantera såväl till havs som på fjärden och i trånga hamnar.

Genomtänkta lösningar

I testen analyserar vi allt från den tyska skotningen och den upphöjda rorsmansplatsen till den högklassiga inredningen och den invändiga layouten. Och ja – nog noteras det också en och annan plump i testprotokollet.

Häng med!