Skippo testar

Sea Ray SDX 250 med V8 – comeback med buller och bång!

Sea Ray gör comeback med buller och bång bokstavligt talat för det är just bullret som är den enda stora plumpen i protokollet när vi tar pulsen på Sea Ray SDX 250.

Tröttsamt buller är ett sätt att beskriva det. Mäktigt V8-muller är ett annat. Oavsett vad så drar Sea Ray SDX 250 mer bränsle än sin systermodell med utombordare och tyvärr stannar det inte med det.

Med inombordare blir båten också tyngre, dyrare i inköp, dyrare att serva, törstigare, långsammare såväl i fart som acceleration samt mycket mindre känslig för trim.

Moll blir dur

Med detta sagt klingar moll-tonerna ut och övergår i dur. För i övrigt är detta en sol- och badbåt med plats för upp till tolv personer som andas lyx i stort såväl som smått.

Speciellt uppskattad är solbädden framför vindrutan som måste höra till de största som skådats tack vare den utlagda bogen. Som om inte den vore nog finns en lika stor solbädd i aktern med gott om sittplatser i sittbrunnen däremellan.

Oväntad övernattning

Därtill noteras stuvfack och utrymmen som överraskar och visste man inte bättre så skulle man aldrig tro att det finns en liten ruff att övernatta i.

Förarplatsen får spridda skurar av ris och ros och när man släpper de 300 V8-hästarna fria på en och samma gång så kommer man upp i 37 trygga – snarare än kittlande – knop.

Se testen ovan och se Sea Rays egna ord om daycruisern SDX 250 här.

Äger du en Sea Ray Sdx 250?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!